gettyimages 2202272502

Toto Wolff: Formel 1 skal være en gentlemansport – men hvor går grænsen?

Formel 1mar. 03 , 7:54

Hvordan bevarer man respekten i sporten uden at tage intensiteten ud af løbene? Toto Wolff mener, at der er en vigtig skillelinje, FIA bør overveje.

Formel 1 er kendt for sine intense øjeblikke, hvor både kørere og teamchefer lever sig helt ind i konkurrencen. Men hvor går grænsen for, hvordan følelserne må udtrykkes?

Det spørgsmål har fyldt i debatten, efter FIA i løbet af vinterpausen har indført nye retningslinjer, der kan straffe kørere for brug af bandeord og upassende sprog.

De nye regler betyder, at kørere, der overtræder dem, risikerer bøder, pointstraf eller i værste fald en løbskarantæne.

Det har skabt en del diskussion, da Formel 1-kørere ofte udtrykker frustration over radioen midt i de intense løb.

Mercedes-teamchef Toto Wolff har nu givet sin holdning til kende og bakker FIA op i deres forsøg på at bevare en professionel tone i sporten.

"Ingen af os bryder os om at høre disse ord blive brugt, for vi er rollemodeller," udtaler Wolff.

Formel 1 skal være en sofistikeret sport

Ifølge RacingNews365 mener Wolff, at Formel 1 bør opretholde en vis elegance, der adskiller sporten fra andre mere mainstream discipliner.

Han sammenligner F1 med rugby, hvor spillerne generelt udviser stor respekt for både dommere og modstandere.

"Jeg ser os lidt ligesom rugby – for mig er dét en sofistikeret sport, og ingen ville nogensinde sige et ord til en dommer. Derfor mener jeg ikke, at vi skal bande ad officials, og FIA er nødt til at beskytte den respekt," forklarede Wolff.

Men selv om Wolff støtter idéen om mere respekt i sporten, understreger han også, at der skal være en balance.

Det er en naturlig del af sporten, at følelserne kan løbe af med kørerne i kampens hede, og her mener han, at FIA bør have en mere nuanceret tilgang.

Hvor går grænsen?

Toto Wolff anerkender, at kørere kan have svært ved at kontrollere deres sprog, når de sidder bag rattet i en bil, der kører over 300 km/t.

Han argumenterer derfor for, at det er vigtigt at skelne mellem forskellige situationer.

"Det gør en stor forskel, om du bruger et bandeord om din egen præstation i frustration, eller om du retter det mod en official, en konkurrent eller dit eget team," sagde han.

Han mener, at det er acceptabelt, hvis kørere lader en frustreret bemærkning falde under et løb, så længe det ikke er rettet mod nogen specifik person.

Men i pressemøder og interviews bør de holde en mere professionel tone.

Debatten ser ikke ud til at dø ud foreløbig, og det bliver spændende at se, hvordan FIA vil håndhæve reglerne, når sæsonen går i gang.

Spørgsmålet er, om de nye straffe vil få kørerne til at ændre deres adfærd – eller om vi snart vil se en sag, der sætter reglerne alvorligt på prøve.

Mest læste

Mest læste