Den teknologiske gråzone i Formel 1 er igen i fokus, og denne gang er det McLaren, der står i skudlinjen.
Siden Aserbajdsjan Grand Prix i 2024 har deres bagvinge været genstand for intens kontrol og kritik, blandt andet fra regerende verdensmester Max Verstappen, som nu igen kommenterer sagen med en subtil men sigende bemærkning:
- Alle kan se det, jeg ser.
McLarens såkaldte flexi-wing har skabt debat, fordi vingen under belastning tilsyneladende bøjer nok til at reducere luftmodstanden – selv når DRS ikke er aktiveret.
Det giver en potentiel fartfordel på langsiderne uden at kompromittere bilens downforce i sving.
FIA har allerede reageret med strengere tests ved de kinesiske og japanske Grand Prix’er og planlægger yderligere opstramninger til juni i Spanien, hvor særligt frontvinger kommer under lup.
Men McLaren har fastholdt, at deres konstruktion overholder alle gældende regler, og de har angiveligt ikke været nødt til at foretage ændringer på vingen – en pointe, der kun har øget mistanken blandt rivaler og fans.
Verstappen, der kører for Red Bull – det hold, der i 2021 selv var i centrum for en flexi-wing-kontrovers – forsøger at holde sig neutral i sin tone, men sender samtidig et klart signal:
- Jeg laver ikke reglerne, og jeg håndhæver dem heller ikke. Jeg observerer bare det, jeg ser – og det tror jeg, mange andre også gør.
Han bekræfter dog, at han ikke selv har rettet nogen formel henvendelse til FIA om McLarens design, men understreger, at grænserne i sporten altid bliver presset:
- Alle forsøger at finde grænserne, og det er FIA’s ansvar at definere, hvad der er tilladt. Jeg er ikke skuffet over, at vi ikke har en lignende løsning – alle læser reglerne forskelligt.
Udtalelserne fra Verstappen er ikke direkte anklagende, men mere en invitation til fortolkning. Han er klar over, hvad der foregår, men overlader det til myndighederne at agere.
Samtidig kan bemærkningen om, at “nogle læser reglerne lidt anderledes” ses som en lille stikpille til McLaren – og måske også som et forsøg på at lægge pres på FIA til at stramme op.