carlos sainz

Williams afviser kraftigt vildt Sainz-rygte

Formel 1mar. 28 , 8:49

Carlos Sainz’ start på 2025-sæsonen hos Williams har været alt andet end gnidningsfri, og det har ikke taget lang tid, før rygterne begyndte at svirre.

Et af de mest opsigtsvækkende – og iøjnefaldende konspiratoriske – forslag gik på, at spanieren skulle være blevet udstyret med en ældre version af bilen end holdkammeraten Alex Albon. Nu afviser teamchef James Vowles entydigt de spekulationer.

- En klar udmelding på den her. Både Alex og Carlos kører med nøjagtigt det samme udstyr – samme chassis, samme frontvinger, samme gearkasser. Alt er i samme specifikation og standard, sagde Vowles ifølge flere medier, herunder Motorsport.com.

Sainz blev hentet til Williams med store forventninger, efter han forlod Ferrari, og Vowles har selv tidligere omtalt ham som en af de stærkeste kørere på gridden.

Alligevel har det været Albon, der har sat sig på de fleste overskrifter internt i teamet. I både Australien og Kina blev Sainz slået i kvalifikationen – og i Shanghai var forskellen mellem de to markante.

Gennemsnitligt har Albon været 0,452 sekunder hurtigere end sin nye holdkammerat over kvalifikationssessionerne.

Både Albon og Sainz kører i en opdateret version af 2024-chassiset

Men James Vowles mener ikke, det handler om forskel i materiel. I stedet understreger han, at både Sainz og Albon kører i en opdateret version af 2024-chassiset – en bevidst strategi, der skal give teamet bedre forudsætninger for 2026, hvor et helt nyt regelsæt træder i kraft.

"Det handler ikke om penge. Det handler om ressourcer og tid. Vi opererer under et cost cap, så det giver os mulighed for at fokusere investeringerne på 2026 og frem. Vi har altid planlagt at videreudvikle sidste års chassis fremfor at designe noget helt nyt, forklarer Vowles.

Strategien har allerede givet pote. Williams har i løbet af de første to løb i 2025 scoret lige så mange point, som de gjorde i hele 2024-sæsonen – og det er ikke tilfældigt, mener Vowles.

- Vi vidste, at chassiset rummede et stort potentiale. Som det ser ud nu, har vi rykket os frem i feltet, og der er stadig mere performance at hente.

Selvom Sainz blot har fået ét point – og det endda først efter tre diskvalifikationer i Kina – maner teamchefen til ro. Han afviser også, at Williams skulle have givet Albon bedre udstyr for at sikre kontinuitet i data eller præstationer.

Faktisk antyder han, at flere hold benytter samme tilgang med et opdateret 2024-chassis, for at maksimere ressourcerne inden 2026-regelskiftet.

Mest læste