Det ligner et skulderklap, men har karakter af et nødgreb. Timingen er bemærkelsesværdig.
Suzuka danner rammen for en markant kørerudskiftning i Formel 1. Red Bull har valgt at rykke japanske Yuki Tsunoda op til hovedholdet – og det sker ikke blot foran hjemmepublikummet, men også efter kun to løbsweekender i 2025-sæsonen.
At Tsunoda bytter plads med Liam Lawson allerede nu, har fået flere til at løfte øjenbrynene. Lawson har ganske vist haft en svær sæsonstart, men det er ikke fiasko, der har kostet ham pladsen.
Det handler mere om, hvad Red Bull akut har brug for: Erfaring, teknisk feedback og ro bag rattet.
Tre kvaliteter, som Tsunoda i stigende grad har vist hos Visa Cash App Racing Bulls, Red Bulls søsterhold.
Det er et stort rygstød til en kører, der i begyndelsen af sin Formel 1-karriere var kendt for sin impulsive radiokommunikation og svingende præstationer.
Men Tsunoda anno 2025 er en anden udgave – mere afklaret, mere komplet og langt mere værdifuld for et hold, der kæmper med en bil, der ikke længere synes urørlig.
Ifølge RacingNews365 er beslutningen internt båret af en voksende bekymring over RB21’erens præstationer.
Selve bilen – den samme model, som verdensmesteren Max Verstappen sidder i – har vist sig uforudsigelig og svær at balancere. Selv Verstappen har åbent klaget over manglende fart og stabilitet.
Lawson, der stadig er grøn i F1-sammenhæng, har haft svært ved at få bilen til at spille. Begge kvalifikationer i Australien og Kina sluttede allerede i Q1.
Tsunoda derimod har leveret på et højt niveau og demonstreret det tempo og den modenhed, Red Bull nu har brug for.
Den tidligere Haas-teamchef Günther Steiner har i en podcast fremhævet netop dette: Tsunoda er hurtig, stabil og langt mere fokuseret end tidligere.
En kører, der nu ikke længere bare jager point, men også giver værdifuldt input i udviklingen af en bil, der i øjeblikket halter bagud i feltet.
Red Bull kalder det selv en “sportslig beslutning”, men reelt er det også et strategisk nybrud.
For første gang ser vi Red Bull praktisere et rotationsprincip mellem deres to teams.
Men det er også en måde at beskytte Lawson på, da han nu vender tilbage til Racing Bulls for at fortsætte sin opbygning i et mere trygt miljø.
Tsunoda står dermed med sin karrieres største mulighed. At debutere for Red Bull foran egne fans i Suzuka er ikke bare følelsesladet, det er også et statement:
Han er ikke længere bare den japanske rookie med det store temperament – han er en potentiel nøglespiller i Red Bulls kamp om at genvinde konstruktør-VM.