holger rune

TV2 mister tocifret millionbeløb på ny betting-lov

Sportsnytokt. 24 , 21:45
En politisk aftale med gode intentioner kan ende med at koste TV2 dyrt.
Den nye lov mod bettingreklamer i forbindelse med sportsudsendelser bliver en dyr omgang for TV2.
Den kommer til at betyde, at tv-stationen mister en betydelig del af sin indtjening, og ifølge den kommercielle direktør Stig Møller Christensen vil ændringen koste et tocifret millionbeløb.
Han peger på, at pengene i stedet vil bevæge sig over mod digitale platforme, som ikke rammes af forbuddet.
Lovændringen forbyder reklamer for pengespil fra kampens startfløjt til slutfløjt i sportsudsendelser.
Dermed mister TV2 en vigtig indtægtskilde, som hidtil har været tæt knyttet til de store sportsbegivenheder på kanalen.
Ifølge BT vurderes tabet at komme til at ramme stationens økonomi markant, netop fordi bettingreklamer i de senere år har udgjort en væsentlig del af det kommercielle grundlag.
"Vi forstår hensigten, men konsekvenserne er store”
Stig Møller Christensen understreger over for Ekstra Bladet, at TV2 har forståelse for det politiske ønske om at bekæmpe ludomani.
Han minder dog om, at tv-stationen selv har haft interne begrænsninger for antallet af spilreklamer under sportsudsendelser:
- Reguleringen kommer med væsentlige økonomiske konsekvenser, og det kommer til at koste TV2 et tocifret millionbeløb. Det er penge, der vil blive rykket fra publicistiske medier til digitale platforme.
Samtidig efterlyser han en mere balanceret tilgang, hvor der gives luft på andre reklameområder.
Han håber, at politikerne nu vil se på justeringer i reklamelovgivningen, så danske tv-stationer kan konkurrere på mere lige vilkår med udenlandske udbydere.
Unge spiller for dobbelt så meget som for fem år siden
Lovændringen kommer i kølvandet på en markant udvikling i unges forbrug af spil og betting.
Kundedata fra Danske Bank viser, at unge mænd mellem 18 og 24 år i gennemsnit bruger 881 kroner om måneden på spilvirksomheder. I 2020 lød tallet på 396 kroner.
Sparekassen Kronjylland ser den samme tendens, hvor forbruget er fordoblet siden 2021.
- Jeg er faktisk lidt chokeret over, at forbruget stiger så hurtigt. 780 kroner er mange penge, hvis man for eksempel er på SU, siger områdedirektør Marlene Bay Møller.
Hos Danske Spil går udviklingen den modsatte vej.
Her er forbruget blandt unge mænd faldet med 22 procent siden 2021, hvilket tilskrives en målrettet indsats med tidlig kontakt til spillere med bekymrende mønstre.
Den nye politiske aftale skal dermed ikke kun begrænse reklamerne, men også beskytte unge mennesker mod en udvikling, hvor spilforbruget stiger år for år.
Medier som TV2 kan til gengæld komme til at betale en høj pris for at ændringen kan gennemføres.
Mest læste

Loading