Novak Djokovic har taget hul på et nyt kapitel, hvor tennis ikke længere fylder alt. Den 38-årige serber er blevet medstifter og hovedinvestor i snackbrandet Cob, der netop har lanceret sit første produkt i form af en gluten- og majsfri snack lavet på oldtidskorn, som minder om popcorn.
Djokovic har i mange år talt åbent om sin glutenfri kost og sin interesse for sund livsstil, og med Cob får han mulighed for at bruge sine erfaringer fra karrieren i en ny sammenhæng.
- Jeg har stor viden om ren kost, funktionelle fødevarer og restitution, så jeg har været optaget af at omsætte den viden til investeringer, hvor jeg både kan bidrage med min platform og min erfaring, siger han til Forbes.
En investering med personligt præg
Cob er grundlagt af den amerikanske iværksætter Jessica Davidoff, der under sin søns sygdomsforløb opdagede kornsorten sorghum som et sundt alternativ til majs.
Netop den historie gjorde indtryk på Djokovic, som har ledt en investeringsrunde på cirka 44 millioner kroner.
Han fortæller, at det var Davidoffs rejse, der fik ham til at engagere sig:
- Jeg blev tiltrukket af brandet, fordi Jess kæmpede for at finde årsagen til sin søns problemer og i den proces opdagede sorghum. Jeg prøvede det selv og blev vild med det.
Djokovic ser ifølge The Daily Express projektet som et led i sin langsigtede plan for tiden efter tennis.
Han har gennem karrieren opbygget et stærkt personligt brand, og han arbejder nu målrettet med virksomheder, der afspejler hans værdier.
Stadig sulten på banen
Selv om Djokovic har rundet en alder, hvor de fleste tennisspillere har lagt ketsjeren på hylden, afviser han, at karrieren er ved at være forbi.
Under et panel ved Joy Festival i Riyadh sagde han, at han stadig er motiveret af at blive ved så længe som muligt
Djokovic har med sine 24 Grand Slam-titler for længst sikret sig en plads blandt sportens største navne nogensinde.