adrian newey

Adrian Newey afslører: Jagerfly hjalp Red Bull med at udvikle F1-trick

Formel 1feb. 03 , 10:38

En af Red Bulls mest banebrydende aerodynamiske løsninger blev inspireret af luftfartsteknologi. Adrian Newey fortæller nu, hvordan et specielt jagerfly bidrog til at skabe en unik fordel.

Formel 1 handler om konstant innovation, og Red Bull har gennem årene været kendt for at finde tekniske løsninger, der giver dem en gevaldig konkurrencefordel.

I 2011 introducerede holdet et revolutionerende koncept – den såkaldte blown diffuser, der øgede downforce ved at lede udstødningsgasser ind under bilen.

Ifølge F1Oversteer kom idéen fra en uventet inspirationskilde: jagerfly.

Adrian Newey, Red Bulls daværende tekniske geni, har afsløret, at han og hans team studerede aerodynamikken fra V1-bombefly fra Anden Verdenskrig for at forstå, hvordan luftstrømme kunne optimeres til at skabe mere stabilitet og fart.

"Det var én af de ting, der næsten aldrig sker. Det så perfekt ud i vindtunnellen, men da vi tog det med på banen, indså vi, at effekten var endnu stærkere, end vi troede," sagde Newey.

Den tekniske hemmelighed bag succesen

Blown diffuser-konceptet var ikke nyt i Formel 1, men Red Bull udviklede det til et niveau, hvor det gav en markant fordel over konkurrenterne.

Ifølge F1Oversteer opnåede de dette ved hjælp af en avanceret motorstyring i samarbejde med Renault.

Normalt producerer en udstødningsstrøm en stabil luftstrøm, men Red Bull opdagede, at V8-motorens pulserende forbrændingscyklus skabte en ringformet luftvirvel, der effektivt udvidede luftstrømmen.

Dette betød, at diffuseren kunne holdes "forseglet" selv i sving, hvilket gav markant bedre vejgreb.

Newey forklarer: "En af vores ingeniører, Craig Skinner, opdagede, at hver eneste forbrændingscyklus fungerede som en pulse jet – ligesom V1-flyene. Hver gang luften blev skudt ud af udstødningsrøret, skabte det en større luftstrøm end ved en konstant strømning."

FIA greb ind – men skaden var sket

Red Bulls tekniske løsning skabte hurtigt kontrovers, og både McLaren og Ferrari forsøgte at få teknologien forbudt midt i sæsonen.

FIA reagerede til sidst ved at indføre nye regler i 2012, der forbød den avancerede motorstyring, som gjorde cold blowing muligt – en teknik, hvor motoren sendte luft til diffuseren, selv når føreren ikke var på gassen.

Men skaden var allerede sket.

Red Bull dominerede 2011-sæsonen med Sebastian Vettel, der sikrede sig 12 løbssejre og sin anden VM-titel.

Blown diffuseren var en af de vigtigste faktorer bag holdets succes – og et bevis på, at inspiration fra uventede kilder kan føre til banebrydende innovation i Formel 1.

Mest læste