adrian newey

Adrian Newey tvivler på at Aston Martin bliver klar til 2026

Formel 1sep. 02 , 18:35
Erfaringen er på plads, men tiden arbejder imod projektet
Da Adrian Newey i marts skiftede til Aston Martin som teknisk partner og samtidig blev medejer af teamet, var det et af de mest opsigtsvækkende skift for ikke-kørere i nyere Formel 1-historie.
Den 66-årige ingeniør har over 200 Grand Prix-sejre og 26 verdensmesterskaber bag sig fordelt på Williams, McLaren og Red Bull.
Hans ry som sportens mest succesfulde designer betød, at mange straks begyndte at se Aston Martin som en kommende titelkandidat, når de store regelændringer træder i kraft i 2026.
Det nye regelsæt byder på halvt elektrificerede motorer, bæredygtige brændstoffer og aktiv aerodynamik, og samtidig begynder Aston Martin et samarbejde med Honda om motorleverancer.
På papiret er fundamentet altså til stede for at bryde ind i Formel 1’s absolutte top.
Neweys første projekt er bilen AMR26, men allerede i sin første weekend på løbsbanen i Monaco i foråret gjorde han opmærksom på, at udviklingsværktøjerne stadig er for svage til at indfri de mest ambitiøse mål.
Skepsis midt i optimismen
Ved Goodwood Festival of Speed for en måned siden mødte Riccardo Patrese den britiske designer, og ifølge PlanetF1 fortalte Newey ham, at Aston Martin sandsynligvis ikke vil være klar til at kæmpe om titlen allerede i 2026.
Patrese understregede, at udmeldingen virkede ærlig, og at Newey helst vil dæmpe forventningerne.
Forventningspresset er ikke blevet mindre af, at Aston Martin tidligere på året blev kædet sammen med et muligt bud på Max Verstappen til omkring 2,1 milliarder kroner.
Holdet afviste dog hurtigt spekulationerne og fastholdt opbakningen til Fernando Alonso og Lance Stroll, som begge er på kontrakt i 2026 også.
Newey selv har kaldt idéen om at hente Verstappen en drøm uden hold i virkeligheden, indtil bilen er hurtig nok.
Det handler i første omgang om at løfte hele organisationen og bygge et teknisk fundament, der kan bære frugt over flere sæsoner.
Problemer på banen peger frem mod udfordringerne
Fernando Alonso pegede ved weekendens Grand Prix i Zandvoort på de problemer, der viser, hvorfor Aston Martin stadig har et stykke vej endnu.
Efter nogle stærke træningskørsler måtte holdet ændre opsætningen, og bilen mistede fart.
Mike Krack forklarede, at usikkerhed om bundpladens slid fik teamet til at vælge en mere konservativ tilgang, hvilket kostede afgørende tid.
Alonso endte blot som nummer otte, én plads bag Stroll, og var tydeligt frustreret efter løbet.
Newey arbejder ikke direkte på 2025-bilen, så hans ekspertise inden for aerodynamik er netop det, Aston Martin mangler i situationer som denne.
Alonso fremhævede dog, at samarbejdet allerede har givet holdet nye indsigter, og at hver samtale med Newey er lærerig.
Stroll tilføjede, at han aldrig har oplevet en mand arbejde så koncentreret på næste års bil.
Aston Martin har i øjeblikket 62 point i konstruktørmesterskabet og ligger et godt stykke fra top tre, og nu er der altså noget der tyder på, at 2026 bliver en overgangssæson snarere end et reelt titelforsøg.
Mest læste

Loading