Aston Martin forbereder sig på det store regelskifte i Formel 1 i 2026, og teamet sætter sin lid til
Adrian Newey.
Aston Martin har de seneste måneder haft fuld fokus på at forberede sig til det store regelskifte i Formel 1 i 2026.
Et centralt element i denne proces er tilgangen af Adrian Newey, som i marts officielt blev en del af holdet i en skræddersyet rolle som “managing technical partner” og samtidig som aktionær i teamet.
Newey har gennem sin karriere været involveret i flere succesfulde designprojekter, og hos Aston Martin er han nu i gang med sit første fulde projekt fra bunden i Silverstone.
Timingen falder sammen med en ny æra for sporten, hvor en række omfattende tekniske ændringer bliver indført.
Fra 2026 skal bilerne køre på 50 procent elektrisk kraft, bruge fuldt bæredygtige brændstoffer og udstyres med aktiv aerodynamik.
For Aston Martin betyder det, at projektet AMR26 bliver en kombination af Neweys design og Hondas fabriksbyggede motorer.
Partnerskabet med Honda træder i kraft fra 2026, og ambitionen er at skabe en bil, der kan løfte holdet op blandt de etablerede topteams.
Stroll og Alonso mærker forskellen
Lance Stroll har givet udtryk for, at Neweys tilstedeværelse allerede har sat sit præg på arbejdet i teamet.
Til den fremmødte presse sagde han forud for det hollandske Grand Prix:
- Adrian er lige nu i en trance. Han har gjort det her i så lang tid, og han har vundet flere mesterskaber end nogen anden i feltet, så det siger vel det hele.
Også
Fernando Alonso ser positivt på samarbejdet.
Spanieren forklarede, at han oplever Newey som en designer, der forstår at tænke ud fra en førers perspektiv.
- Han forklarer, hvorfor han mener, noget vil være en god løsning for holdet, bilen og for kørerne. Han prøver at forudse, hvad vi vil opleve i bilen, og han er meget lærerig, sagde Alonso.
Indtrykket blandt både kørere og medarbejdere er, at Newey har bragt en ny struktur og retning ind i projektet.
Regler giver nye muligheder
Formel 1’s kommende regelsæt rummer ifølge Newey større frihedsgrader, end mange først havde antaget.
Det har givet anledning til spekulationer i paddocken om, at han kan have spottet en teknisk fordel i det nye regelsæt.
Arbejdet med AMR26 har dog flere udfordringer.
Honda-motorens balance mellem elektrisk og forbrændingskraft skal integreres problemfrit, og aerodynamikken skal fungere både i aktiv og passiv tilstand uden at slide for hårdt på dækkene.
Samtidig skal bilen være stabil og forudsigelig, så både Alonso og Stroll kan presse den maksimalt under løb.
Lawrence Stroll har med sin beslutning om at give Newey en ejerandel i teamet også gjort ham til en del af det langsigtede projekt.
Ifølge Lance Stroll har det allerede givet en mere positiv og fokuseret kultur i teamets nye faciliteter.
Risiko og potentiale
Selvom mulighederne er store, indebærer 2026-reglerne også en række risici.
Integration med en ny motorpartner kan være vanskelig, og aktiv aerodynamik kan vise sig at være en udfordring, hvis bilens software og chassis ikke fungerer i samspil.
Hos Aston Martin er optimismen dog tydelig. Stroll opsummerede stemningen med ordene:
- Alle brikkerne i puslespillet er ved at falde på plads, og det er en spændende tid for os som team.