aston martin f1

Aston Martins mærkværdige forvandling: Fra fiasko til forventning

Formel 1jul. 17 , 14:47
Aston Martin er begyndt at gøre noget, de ikke har gjort længe, og det vækker opsigt.
Aston Martin har haft svært ved at leve op til de ambitioner, der blev sat efter den lovende 2023-sæson, hvor Fernando Alonso hentede otte podieplaceringer.
Siden da er det gået tilbage, og ved halvvejspunktet i 2025 ligger teamet blot nummer otte i konstruktørmesterskabet med 36 point.
Alligevel er optimismen i Silverstone begyndt at spire igen, drevet af massive investeringer og en ny ledelse.
Adrian Newey har tidligere været nøglen til Red Bulls succes, og han arbejder nu eksklusivt med udviklingen af Aston Martins 2026-bil.
Andy Cowell, tidligere motorekspert hos Mercedes, har overtaget som teamchef.
Samtidig står Honda klar som ny motorleverandør, og med egne faciliteter (herunder en ny vindtunnel) har holdet brudt afhængigheden af Mercedes.
På papiret ser det stærkt ud, men Cowell insisterer på, at fremgangen skal skabes med grundighed:
- Det handler ikke bare om tempo, men også om ikke at springe over, hvor gærdet er lavest. Jeg gentager det hele tiden: ‘Lad være med at gå på kompromis’.
Opgraderinger uden fart, men med effekt
Det er dog ikke kun det kommende år, der fylder i Aston Martins planer.
Ifølge F1 Oversteer er der nemlig noget ganske særligt ved teamets seneste opgraderinger.
Journalist Michael Schmidt bemærker på sin YouTube-kanal, at bilens seneste udvikling er usædvanlig:
- Det ser mærkeligt ud. Det handler ikke om mere downforce, men om, at bilen er blevet lettere at køre.
Det lyder måske banalt, men effekten er reel.
- De sidste opgraderinger gjorde ikke bilen hurtigere i sig selv, men de gjorde den mere kørbar, og det giver førerne selvtillid. Og selvtillid giver i sidste ende fart, fortæller en anonym kilde fra holdet ifølge F1 Oversteer.
Alonso har nu hentet point fire løb i træk efter en sæsonstart helt uden resultater, mens Stroll har har hentet fire point mere.
At opgraderingerne til Imola og Silverstone ikke bragte flere kilometer i timen, men i stedet fik styr på balancen og forudsigeligheden i bilen, kan vise sig som et vigtigt skridt.
Aston Martin har i flere år kæmpet med netop manglende sammenhæng i deres udviklingspakker, og nu tyder noget på, at man har fundet den rette kurs.
Kan førerne løfte det næste niveau?
Trods fremskridtene rejser spørgsmålet sig, om Aston Martin har de rette kørere til at føre dem til sejr.
43-årige Fernando Alonso (44 d. 29. juli, red.) er stadig skarp i kvalifikation og strategi. Han indrømmer dog selv, at hans skarphed i løbene ikke er, hvad den har været.
Lance Stroll har ikke været på podiet siden 2020. Han leverer dog stabile resultater, men har sjældent vist noget, der kunne matche de bedste i feltet.
Newey har tidligere kritiseret Strolls niveau, og der var spekulationer om et muligt skifte for Max Verstappen.
Men med Red Bulls krav om et trecifret millionbeløb i frikøbssum og Verstappens flirten med Mercedes er det aldrig blevet til mere end rygter.
Alonso og Stroll har kontrakter frem til 2026, og det bliver med dem, Aston Martin skal realisere de ambitioner, som Lawrence Stroll har brugt milliarder på.
Newey har allerede advaret om, at holdet er bagefter i forhold til rivalerne.
Han begyndte på sit arbejde i marts, mens andre hold som Williams rykkede på udviklingen allerede i januar.
Hvis fundamentet fra Silverstone holder, og hvis opgraderingerne fortsat flytter mere end de ser ud til, kan Aston Martin alligevel ende som en joker i det kommende reglement.
Mest læste