Cadillac skal finde den rette kører til deres Formel 1-eventyr. Spørgsmålet er, om erfaring er nok, eller om en anden type profil vil gavne mere. Når Cadillac i 2026 træder ind i Formel 1 som det 11. team på gridden, opstår der for første gang siden 2016 flere end 20 ledige sæder.
Det betyder, at flere erfarne kørere og unge talenter kan drømme om en plads.
Cadillac står overfor en vigtig beslutning, da deres første officielle test finder sted til januar.
Det giver et stærkt incitament til hurtigt at fastlægge kørerbesætningen, så teamet kan få mest muligt ud af feedbacken forud for sæsonen.
Blandt de navne, der nævnes mest, er
Sergio Perez og Valterri Bottas.
Begge bringer massiv erfaring med sig, men der er delte meninger om, hvorvidt det er den rigtige vej at gå for det nye hold.
Tvivl om Bottas’ relevans
Ifølge F1 Oversteer er en aftale mellem Cadillac og Bottas tæt på, og finnen har selv antydet en snarlig offentliggørelse på sine sociale medier.
Alligevel er der kritik.
Den tidligere kører Nelson Piquet Jr. vurderer eksempelvis, at Bottas snarere burde søge mod Alpine, hvor koblingen til Mercedes-motorerne kan gøre overgangen mere naturlig.
Han tilføjer, at et samarbejde mellem Cadillac og Ferrari som motorleverandør giver en oplagt chance for at hente en kører fra Ferrari-familien:
- Hvorfor vil man ikke vælge en, der allerede er en del af Ferrari-familien?
Han understreger, at det både kommercielt og sportsligt virker mere fornuftigt end at satse på Bottas, der i høj grad forbindes med Mercedes og da også er deres testkører lige nu.
Ferrari-forbindelsen kan blive afgørende
Cadillac har officielt forladt idéen om at sikre sig en amerikansk kører, hvilket har ændret fokus i deres søgen.
Perez fremstår med sine 246 Grand Prix-starter som en erfaren mulighed, men også brasilianeren
Felipe Drugovich bliver nævnt.
Han er reservekører hos Aston Martin og vurderes til at have imponeret tilstrækkeligt til at være et reelt alternativ.
I modsætning til Bottas kan Drugovich tilbyde både udviklingspotentiale og en stærkere strategisk tilknytning til det Ferrari-setup, Cadillac skal samarbejde med.
Selv om Bottas’ karriere rummer 20 pole positions, 67 podier og 10 sejre, mangler han finansiel opbakning, hvilket gør ham mindre attraktiv for en producent, der ønsker at udnytte vækstmarkeder.
Den langsigtede strategi synes derfor at pege i retning af en kører, som både matcher Ferraris motorpakke og giver Cadillac mulighed for at opbygge en identitet på gridden uden at blive fanget i en Mercedes-forbindelse.
Dermed virker Bottas’ ellers næsten garanterede sæde pludselig en kende vakkelvornt.