Han har været aktiv på mange fronter i motorsporten, og nu nævnes han som en mulighed til sportens øverste embede.
Ved årets udgang udløber Mohammed Ben Sulayems første periode som præsident for motorsportens øverste organ,
FIA.
Indtil videre er der ikke meldt ud om officielle modkandidater, men i kulissen begynder mulige navne at melde sig.
Blandt dem er Carlos Sainz Sr., som har vist interesse, men samtidig møder skepsis fra flere i organisationen på grund af det åbenlyse interessekonflikt med sønnen Carlos Sainz Jr., der er aktiv i Formel 1.
Anthony Hamilton, far til den syvdobbelte verdensmester Lewis Hamilton, var ifølge F1 Oversteer også på tale, men han har siden fået en rolle internt i FIA med fokus på unge talenter.
Det har efterladt et tomrum i spekulationerne, som nu fyldes ud af en ny potentiel kandidat,
Alex Wurz.
Hill peger på Alex Wurz: “Cap fits”
Damon Hill, verdensmester i 1996 og i dag en af sportens mest erfarne kommentatorer, har bragt den tidligere F1-kører og nuværende formand for Grand Prix Drivers’ Association (GPDA) ind i samtalen.
Det sker efter Wurz’ klare kommentarer om en kontroversiel Safety Car-situation ved løbet i Imola.
Hill skrev på platformen X: “Ekspertudtalelse fra Alex Wurz, kongen af trafiksikkerhed. FIA-præsident? Han er som skabt til rollen."
Wurz forklarede på sociale medier, hvorfor løbsledelsen valgte at sende en fysisk Safety Car på banen, da Kimi Antonelli måtte parkere sin Mercedes.
Situationen lignede umiddelbart en tidligere hændelse med Esteban Ocon, som kun udløste Virtual Safety Car.
Wurz præciserede dog, at Antonelli holdt på en farligere position, og at løbsledelsen handlede korrekt med henvisning til erfaringerne fra den tragiske ulykke med Jules Bianchi.
En erfaren skikkelse med stor respekt
Alex Wurz har gennem sin karriere opbygget en bred profil. Han har kørt 69 Formel 1-løb for blandt andet Benetton, McLaren og Williams og har tre podieplaceringer på CV’et.
Men det er hans arbejde uden for cockpittet, der for alvor har fastslået hans status i sporten.
Som formand for GPDA har han været en central stemme i diskussionerne om kørernes sikkerhed, regler og rettigheder.
Han har stået i spidsen for fælles udmeldinger, som da GPDA i 2023 kritiserede FIA for inkonsekvente strafudmålinger.
Hans evne til at samle feltet og tale både kørernes og sportens sag har skabt respekt i både pitlane og ledelsesgange.
Selv har Wurz ikke meldt sig officielt som kandidat, men Hill ser ham som en troværdig og kompetent leder, og det kunne vise sig at være præcis den type erfaring og integritet, som FIA har brug for.