mclaren f1 paddock

Derfor har McLarens rivaler været så dårlige i 2025

Formel 1jul. 17 , 18:35
McLaren har været stabile, hurtige og svære at matche. Men måske siger det mere om konkurrenternes niveau end om deres eget.
McLaren har indtaget en særstilling i 2025-sæsonen.
Med ni sejre i tolv løb og en intern duel om verdensmesterskabet har holdet sat standarden, mens konkurrenterne har måttet se til.
Det er en udvikling, de færreste havde forudset, ikke mindst fordi flere af rivalerne gik ind til sæsonen med ambitioner om at kæmpe om titler.
Forventningen var, at forskellene ville udlignes i takt med sæsonens fremskridt, men i stedet er afstanden vokset.
McLaren har forbedret sig løbende, men dét alene forklarer ikke dominansen.
For mens papaya-holdet har bygget videre på et stærkt fundament, har flere af de etablerede topteams kæmpet med at finde fodfæste.
Og det er netop i rivalernes problemer, at en stor del af forklaringen på 2025-sæsonens forløb ligger gemt.
Ferrari
Det italienske hold havde forud for 2025-sæsonen håbet på at kæmpe med om mesterskabe, og efter en stærk afslutning på sidste år virkede det som et realistisk mål.
Realiteterne har dog været noget anderledes.
Udover Lewis Hamiltons sprintsejr i Kina, har den højeste placering i et almindeligt Grand Prix været en andenplads, og kun fire gange har holdet været på podiet.
Alle gange har det været Charles Leclerc, der stod der.
Et væsentligt teknisk benspænd har været et nyt og kompakt baghjulsophæng, som ikke har givet den nødvendige kontrol over bilens højde ved høj fart.
Det skyldes blandt andet, at Ferrari har forkortet gearkassen for at skabe aerodynamiske fordele og flyttet cockpittet bagud.
Men det har betydet, at dæmperne bagtil ikke er kraftige nok, og derfor må bilen ofte køres med højere frihøjde på bekostning af performance.
En ny opgradering, som ventes til løbet i Belgien, skal rette op på det og potentielt gøre Ferrari konkurrencedygtige igen.
-Jeg tror ikke, det lukker hullet helt. McLaren har et betydeligt forspring, og det handler ikke kun om én opgradering, men mange. Men hvis vi kommer tæt nok på, kan vi måske presse dem til fejl, lyder det fra Charles Leclerc.
Ferrari håber dermed at genvinde momentum og kunne sikre sig andenpladsen i konstruktørmesterskabet. Lige nu er de kun få point foran Mercedes.
Red Bulls uløste balanceproblemer
Hos Red Bull begyndte problemerne allerede sidste år, og de er fortsat i 2025.
Bilen lider stadig under ubalance, især i langsomme sving, hvor understyring ofte dominerer.
Max Verstappen har gentagne gange påpeget det svage front-til-bag forhold i bilen.
Opdateringerne i Østrig og Storbritannien har hjulpet lidt, men ikke nok.
Verstappen sagde selv: - Opdateringerne virker, men det er ikke nok, og det ved vi.
Ifølge The-Race.com menes en del af problemet at skyldes et forældet vindtunnelanlæg, som ikke giver præcise nok data. Et nyt anlæg i Milton Keynes er først klar til 2026.
Verstappen har dog leveret enkelte højdepunkter i form af sejren i Imola og den taktiske triumf i Suzuka, men i de seneste fire løb har han kun hentet 29 point, mens Oscar Piastri har taget 73.
Med 69 points forskel til McLaren-køreren er det næsten umuligt at forestille sig, at han kan nå det.
Mercedes kæmper med temperaturen
Mercedes har i glimt vist sig konkurrencedygtige, især da George Russell sejrede fra pole i Canada.
Men sæsonen har også afsløret en klar svaghed, nemlig temperaturfølsomhed.
Under kølige forhold præsterer bilen godt, mens varme forhold medfører store udfordringer med dækkene.
- Det her mesterskab bliver vundet af dem, der bedst kan kontrollere dækkets temperatur, har teknisk direktør James Allison sagt.
Holdet har introduceret en ny geometri i baghjulsophænget, som hjælper med at kontrollere bilens højde under opbremsning.
Efter et forsøg i Monaco er denne løsning genintroduceret og forbedret, men ligesom hos Ferrari er det næppe nok til at kunne nå at true McLaren.
Selv med kommende opgraderinger til løbene i Belgien og Ungarn ser det heller ikke ud til, at Mercedes for alvor kan bide skeer med McLaren.
Mest læste