Lewis Hamiltons start i
Ferrari har været alt andet end drømmescenariet, og nu viser det sig, at en regelændring fra 2022 i Formel 1 reelt spænder ben for hans muligheder for at tilpasse bilen til sin kørestil.
Det er ikke præstationen, viljen eller erfaringen, der mangler – men et teknisk loft, som ikke kan brydes, og som gør, at Hamilton i stedet må tilpasse sig sin nye arbejdsplads på en langt mere besværlig måde, end han tidligere har været vant til.
Efter fem løbsweekender i 2025-sæsonen ligger Hamilton kun nummer syv i VM-stillingen, hele 68 point efter den førende Oscar Piastri.
I Saudi-Arabien, hvor
Charles Leclerc sikrede Ferraris første podieplacering i år, blev det tydeligt, hvor svært Hamilton har det. Han sluttede over 30 sekunder efter sin holdkammerat – trods en startplacering kun tre positioner bag.
Ifølge rapporter fra Motorsport Italia ligger den største udfordring i motorbremseeffekten – et område, hvor Ferraris motor opfører sig markant anderledes end Mercedes’, som Hamilton har været vant til i over et årti.
Brutal Ferrari
Ferraris motor karakteriseres som mere brutal, hvilket giver en voldsom momentoverførsel, når bilen går fra brems til gas.
Det fører til understyring og vanskeligheder med at få bilen tilbage i balance – noget Leclerc tilsyneladende har vænnet sig til, men som for Hamilton stadig er en hæmsko.
Problemet forværres af den tekniske virkelighed, at motorerne i Formel 1 er fastfrosset. I 2022 blev det besluttet, at motorproducenterne ikke må foretage væsentlige ændringer på deres power units før næste generations motorreglement træder i kraft.
Det betyder, at Ferrari ikke har lov til at modificere motorbremsemekanikken eller momentkurven – selv hvis de ved, hvad de skal ændre for at hjælpe Hamilton.
Derfor skal løsningen findes hos Hamilton selv. Han er nødt til at ændre sin kørestil, eksempelvis ved at bremse tidligere og accelerere tidligere ud af sving, for at udnytte motorens karakteristika bedre – præcis som Leclerc gør.
Manglende tillid til bilen
Det kræver dog tillid til bilen, som Hamilton tydeligvis endnu ikke har opnået.
Trods frustrationen er der ingen panik i Ferrari-lejren. Teamchef Fred Vasseur har erklæret, at han har "2000% tillid" til Hamilton og fremhæver flere stærke momenter fra sæsonens første løb – som sprintsejren i Kina og stærke stint i Bahrain og Jeddah.
- Lewis er en racerkører, og han vil altid det bedste. Vi skal reagere sammen, lød det fra Vasseur efter Saudi-Arabien.
Indenfor teamet er meldingerne også positive, ifølge Martin Brundle, der afslører, at Ferrari har respekt for Hamiltons tilgang og tålmodighed.
Nøglen for resten af sæsonen kan blive baner, hvor dækstyring og race pace vægter højere end kvalifikationsperformance.
Her kan Hamiltons erfaring og race intelligence komme mere til sin ret – men der er ingen tvivl om, at han allerede nu kigger frem mod 2026, hvor en ny generation af motorer måske vil kunne tilpasses bedre til hans stil.