Felipe Massa har fremlagt nye oplysninger om Ferraris håndtering af hans udtalelser om
Fernando Alonso i sagen om Singapore GP 2008.
Felipe Massa har i denne uge under de indledende høringer i retssagen om den kontroversielle Singapore Grand Prix 2008-sag fremlagt nye detaljer, som inddrager hans tidligere hold Ferrari og den spanske kører Fernando Alonso.
Ifølge Massa forsøgte Ferrari at få ham til at undlade at udtale sig offentligt om Alonso i relation til den såkaldte "Crashgate"-sag.
Massa fortalte i sit vidneudsagn, at han i oktober 2009 offentligt sagde, at han mente, at Fernando Alonso var klar over, at hans tidligere Renault-holdkammerat Nelson Piquet Jr. ville crashe med vilje i Singapore-løbet.
- I oktober 2009 sagde jeg også til journalister, at jeg troede, Fernando Alonso vidste, at ulykken var planlagt, lød det fra Massa.
Ferraris reaktion og forsøg på kontrol
Få dage efter udtalelserne modtog han et brev fra Ferraris juridiske afdeling, der indeholdt en irettesættelse.
- Da Ferrari fandt ud af det, sendte GSA mig et brev den 16. oktober 2009 og irettesatte mig for at udtale mig offentligt om Fernando Alonso, forklarede Massa.
Han fortæller desuden, at Ferrari på det tidspunkt allerede havde informeret ham om, at Alonso ville tiltræde som kører i teamet fra 2010-sæsonen.
Massa afviste efterfølgende at udstede en erklæring, som Ferrari havde udarbejdet for ham.
- Ferrari udarbejdede en erklæring, jeg skulle udsende, men jeg nægtede at komme med den. I stedet sagde jeg blot, at det var tid til at se fremad, sagde han.
FIA: Kravene er overdrevne
Retssagen er endnu i sin tidlige fase, hvor det skal afklares, om sagen går videre til en fuld retssag.
Massa og hans juridiske team kræver kompensation for det verdensmesterskab, han mistede, som følge af udfaldet i Singapore-løbet 2008.
FIA, Formel 1's kommercielle rettighedshaver FOM og tidligere Formel 1-chef
Bernie Ecclestone er modparter i sagen.
I de første udtalelser til retten har FIA beskrevet Massas krav som "lige så omstændelige som de er overdrevne".
FIA fremhæver desuden, at forsvaret "iøjnefaldende overser en række fejl begået af Massa selv og af Ferrari, både under Singapore Grand Prix og i andre løb".
Sagen er endnu ikke afgjort, og det er op til retten at vurdere, om der er grundlag for at gå videre med Massas krav om erstatning.