Ferrari har haft en alt andet end ønskestart på 2025-sæsonen, men teamchef Frédéric Vasseur peger nu på en kommende teknisk regelændring, som kan vende spillet i toppen af Formel 1.
Ændringen træder i kraft ved Spaniens Grand Prix og omhandler de såkaldte "flexi-wings" (fleksible frontvinger), som FIA nu vil kontrollere mere stramt.
Vasseur kalder ændringen for "den største forandring i år" og antyder, at den kan ryste hierarkiet mellem topteams som McLaren, Red Bull og Ferrari.
FIA's nye tekniske direktiv indfører en reduktion i tilladt fleksibilitet i frontvingen, fra 15 mm til 10 mm bevægelse, og forventes at få effekt fra 30. maj, når sæsonens niende løb afvikles i Barcelona.
Det sker efter fire år med stabile regler, hvor holdene nu kæmper om marginaler frem for revolutioner i designet.
- Det kan blive en slags reset – ikke i mesterskabet, men i den umiddelbare performance, forklarede Vasseur i et eksklusivt interview med Sky Sports F1 fra Maranello.
Er det nye direktiv direkte målrettet McLaren?
Flere rivaler, herunder Red Bulls Christian Horner, har tidligere nævnt det tekniske direktiv med interesse, og der spekuleres i, at især førende McLaren kan blive ramt.
McLarens kørere Oscar Piastri og Lando Norris, som ligger nummer henholdsvis ét og to i kørermesterskabet, har dog offentligt afvist, at det skulle få konsekvenser for deres performance.
Samtidig kæmper Ferrari internt med at finde fodfæste.
Holdet ligger allerede 152 point bag McLaren efter blot seks løb, og den længe ventede transfer af Lewis Hamilton fra Mercedes har endnu ikke båret frugt i form af konsistente topresultater.
Briten har haft få lyspunkter med en Sprint-sejr i Kina og en tredjeplads i Miami, men ellers har det været en vanskelig start med kvalifikationsproblemer og manglende fart over hele løbsdistancen.
- Bilen er ikke på det niveau, vi havde forventet, indrømmer Vasseur.
- Og i den slags situationer er det endnu sværere for en ny kører at tilpasse sig.
Åbenlyst frustreret
Hamilton, der kom til Ferrari efter 12 år hos Mercedes, har haft tydelige frustrationer også senest i Miami, hvor han offentligt brokkede sig over teamets strategi over radioen.
Men Vasseur bagatelliserer det:
- Så længe vi kan tale om det bagefter, er jeg ikke vred. Det vigtigste er indholdet af vores debrief.
På trods af udfordringerne fastholder Vasseur optimismen.
Han mener, at samarbejdet med Hamilton og teamets tekniske afdeling udvikler sig i den rigtige retning.
Med en potentiel ændring i bilernes performanceprofil i vente og en tiltagende forståelse mellem kører og team, kan Spaniens Grand Prix blive vendepunktet Ferrari så desperat mangler.