Formel 1 er i forandring, og det mærkes helt ind i førersædet. Den engelske Mercedes-kører sætter ord på en udvikling, han helst var foruden. George Russell er ikke blot en af Formel 1’s bedste kørere, men også en af de mest reflekterende stemmer i feltet.
Siden han i 2021 som blot 23-årig trådte ind som direktør i Grand Prix Drivers’ Association (GPDA), har han fået et langt mere nuanceret syn på, hvad det vil sige at være racerkører i moderne Formel 1.
Det handler ikke længere kun om at køre hurtigt – men også om at navigere i et politisk og institutionelt landskab, der sjældent har været mere spændt end nu.
Russell gav for nyligt udtryk for sin frustration over forholdet mellem F1-kørerne og
FIA, motorsportens øverste myndighed.
Det sker i en periode, hvor tilliden mellem parterne har været presset – især efter indførelsen af de omstridte tillægsregler i Appendix B, der blandt andet tillader straffe for “upassende sprogbrug” og kritik af organisationen.
Men det er ikke kun de konkrete regler, der bekymrer Russell. Det er hele tonen.
Han siger selv, at han ofte bliver trukket ind i diskussioner og møder, han ikke havde forestillet sig skulle være en del af rollen – og som egentlig ikke handler om det, han brænder for.
Et forandret forhold
I et interview med RacingNews365 har Russell valgt at lægge kortene på bordet:
- Jeg synes, vi befinder os i en usædvanlig tid, hvor vi taler om alt andet end det, vi egentlig er her for.
Englænderen mener, at sporten burde handle om fart, teknik og underholdning – ikke om disciplinærsager og kommunikationsfejl.
Forholdet mellem FIA og kørerne begyndte at slå revner i slutningen af sidste sæson, da præsident Mohammed Ben Sulayem kritiserede F1-stjernerne for deres sprogbrug i pressen.
Det kulminerede med en bøde til Max Verstappen efter Singapore Grand Prix og en efterfølgende usædvanlig udmelding fra GPDA.
Russell, som har 19 podier, fem pole positions og tre Grand Prix-sejre på sit cv, finder det paradoksalt, at sporten nu er fyldt med samtaler om censur, bøder og punktstraffe – frem for innovation, sikkerhed og kørernes rolle i udviklingen af Formel 1.
Kald på forandring – men med respekt
Selv om tonen til tider har været skarp, forsøger Russell at holde en diplomatisk linje.
Han understreger, at både han selv og GPDA er åbne over for forandring, men at der er brug for ægte dialog og struktur i samarbejdet med FIA.
Han peger på manglen på formelle møder og klare kommunikationskanaler som noget, der skaber unødvendige misforståelser og spændinger.
- Vi er her for at køre ræs og skabe det bedst mulige show for fansene, men i stedet taler vi om bøder og sprogpolitik.