Den tropiske varme og høje luftfugtighed er en velkendt udfordring i Singapore, men i år stiller FIA nye krav til alle kørere. Weekendens Formel 1-løb i Singapore har ry for at være blandt de mest krævende i kalenderen.
Marina Bay Street Circuit er en snæver bybane, og kombinationen af varme og fugtighed gør det til en fysisk hård oplevelse.
Selv med aftenkørsel ligger lufttemperaturen over 30 grader, mens luftfugtigheden nærmer sig 90 procent.
Inde i cockpittet kan temperaturen stige til omkring 60 grader, og det forvandler bilen til en slags sauna.
Flere kørere har tidligere mærket de ekstreme forhold på kroppen.
Under Qatar Grand Prix i 2023 måtte amerikaneren Logan Sargeant trække sig ud af løbet, da han blev ramt af dehydrering og kvalme midt i varmen.
Mercedes-køreren
George Russell har længe betragtet netop Qatar som sæsonens hårdeste bane, men Singapore er tæt på at matche de samme forhold og kræver et højt fysisk niveau af alle 20 kørere.
Obligatoriske køleveste og ændrede regler
For at mindske risikoen for overophedning har FIA i år indført et såkaldt “heat hazard”-varsel, der bliver aktiveret, når vejrudsigten viser en varmeindeks på over 31 grader.
Varslet gælder hele løbsweekenden fra træning til selve Grand Prix’et og betyder, at alle hold skal montere et fuldt kølesystem i bilerne.
Systemet består af pumpe, rørføring og en termisk beholder, som sender kølig væske ind i en speciel brandhæmmende vest.
Kørerne kan vælge, om de vil bære selve vesten, men de øvrige dele skal være på plads uanset.
Ifølge Total-Motorsport har FIA justeret bilernes minimumsvægt, så systemet ikke giver nogen konkurrencefordel eller -ulempe.
Til træning og kvalifikation tilføjes to kilo, mens der til løbet lægges fem kilo oven i den normale minimumsvægt.
George Russell hilser tiltaget velkommen:
- Vi har brugt kølevesten ved et par varme løb allerede, men det her er første gang, den er obligatorisk. Det er godt nyt. Nogle synes, toppen er mindre behagelig end andre, men man kan vænne sig til det. Når man kører i 90 procents luftfugtighed, og cockpittet nærmer sig 60 grader, er det som at sidde i en sauna. Så vi tager godt imod det.
Fokus på sikkerhed før alt andet
Formålet med det nye regelsæt er at forhindre, at kørere vælger at droppe vesten for at spare vægt og dermed få et par hundrededele hurtigere omgangstider.
Ifølge tidligere beregninger kan et kilo betyde omkring 0,3 tiendedele sekund pr. omgang, hvilket kan spille en rolle på en bane som Marina Bay, hvor det er svært at overhale.
FIA kan udstede varmevarslet op til et døgn før første træning, og så gælder det hele weekenden.
Beslutningen er et resultat af flere års bekymring for kørernes helbred under tropiske forhold.
Russell sidder i bestyrelsen for kørernes egen organisation, og han mener, at hensynet til sikkerheden er vigtigere end alt andet og ser frem til at teste systemet ved fredagens træninger.