steiner verstappen

Günther Steiner: Verstappen tabte hovedet i det spanske Grand Prix

Formel 1jun. 06 , 9:33
En situation i Spanien har fået Steiner til at sætte spørgsmålstegn ved Verstappens dømmekraft.
Det lignede en sikker podieplacering for Max Verstappen, da han søndag eftermiddag kæmpede sig igennem det spanske Grand Prix på Circuit de Barcelona-Catalunya.
På en alternativ trestopstrategi havde Red Bull-køreren holdt sig inde i kampen om topplaceringerne, men en sen safety car kastede løbet ud i kaos og satte den hollandske verdensmesters temperament gevaldigt på prøve.
Kimi Antonellis motorhavari bragte feltet sammen på ny, og Verstappen blev sendt ud på hårde dæk, mens konkurrenterne valgte blødere gummi.
Det skabte en ubalance, som Verstappen tydeligvis havde svært ved at håndtere.

Frustration ved genstarten

Da feltet blev givet frit, kæmpede Verstappen for at holde bilen på banen.
Han fik bagenden ud af kontrol på start-mål-langsiden, netop som Charles Leclerc pressede sig forbi i et sammenstød, der endte med at koste hollænderen endnu mere momentum.
I det følgende sving forsøgte George Russell at udnytte situationen, og i kampens hede blev Verstappen skubbet ud i afkørslen.
Herefter begyndte episoden, som nu bliver gransket og diskuteret intenst.
Red Bulls løbstekniker Gianpiero Lambiase bad Verstappen om at give placeringen tilbage til Russell.
Verstappen var tilsyneladende lige ved at efterkomme forespørgslen, men i stedet for at lade briten passere i sving 5, accelererede Verstappen pludselig og ramte Mercedes-køreren i siden.
Det udløste en straf på 10 sekunder og tre strafpoint, hvilket sendte Verstappen helt ned som nummer 10 i det endelige resultat.
I debatten om episoden lyder der nu hårde ord fra den tidligere Haas-boss Günther Steiner, som i podcasten Red Flags blandt andet sagde, at Verstappen “mistede besindelsen” i situationen, fordi han følte sig frustreret og fanget i en taktisk fælde.
Ifølge PlanetF1 pegede Steiner på, at Verstappen simpelthen blev overvældet af situationen:
- Han tænkte ‘nu er det slut’, og så kunne han ikke genvinde kontrollen, hverken mentalt eller bag rattet.

Titelchancer hænger i en tynd tråd

Verstappen indrømmede efterfølgende på de sociale medier, at hans reaktion over for Russell ikke var korrekt.
- Vores dækvalg og nogle situationer efter safety car-fasen førte til frustration, som fik mig til at gøre noget, jeg ikke burde have gjort, skrev han.
Den udmelding skal ses i lyset af, at han efter løbet ligger 49 point bag Oscar Piastri i VM-stillingen.
Bernie Collins og flere andre analytikere spekulerer i, om Verstappens desperation bunder i en erkendelse af, at titelkampen allerede reelt er tabt.
Samtidig spekulerer folk over, om Verstappen lod sig styre af sin stolthed snarere end strategisk omtanke.
Tidligere racerkører og ekspert for Sky Sports Naomi Schiff mener, at det var summen af flere provokationer, der udløste reaktionen.
Først dækvalget, så kontakten med Leclerc, og endelig ordren om at give pladsen tilbage til Russell.
Konsekvenserne kan blive vidtrækkende. Med de nye strafpoint er Verstappen faretruende tæt på en løbskarantæne, og hvis frustrationerne får lov at dominere fremover, risikerer Red Bull at se deres mest stabile kort glide længere væk fra mesterskabets frontlinje.
Næste mulighed for Verstappen til at genoprette kursen er ved det canadiske Grand Prix i Montreal i næste uge.
Mest læste