Emilia Romagna Grand Prix Jeremy Clarkson

Jeremy Clarksons "yndlings F1-bane" risikerer at blive skrottet

Formel 1maj 19 , 18:12
En favorit blandt fans og kørere, men ikke nødvendigvis blandt beslutningstagerne og verdens pengemænd. Imola står over for sin måske største udfordring i nyere tid.
Imola er et navn, der vækker genklang hos både motorsportsfans og kørere over hele verden.
For en mand i den kulørte ende af motorsportsdækningen er det ikke bare endnu en bane. Det er hans absolutte favorit.
- Imola er måske ikke den bane, hvor man får det bedste ræs, skrev Jeremy Clarkson for nylig på sociale medier, - men at køre der. Det er min yndlingsbane i hele verden.
Clarksons begejstring kommer på et tidspunkt, hvor Imolas fremtid i Formel 1 hænger i en tynd tråd.
Ifølge PlanetF1 er det nuværende kontraktgrundlag udløbet med weekendens løb, og chancerne for en forlængelse er usikre.
Imola står over for en benhård kamp om pladsen i en kalender, hvor flere lande med større markeder og større pengepunge står i kø for at komme ind.
Det betyder, at den historiske bane, som for mange er synonym med passion, tragedie og ikonisk racerløb, kan være på vej væk fra sporten igen blot fem år efter dens tilbagevenden i 2020.

Imolas rige historie

Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari er ikke som andre baner. Den slynger sig mod uret, gennem det kuperede Emilia-Romagna-landskab, og har lagt asfalt til både storhed og sorg.
Det var her, Ayrton Senna mistede livet i 1994, blot én dag efter Roland Ratzenberger døde under kvalifikationen.
Ulykken ved Tamburello ændrede Formel 1 for altid og puttede Imola i historiebøgerne med en dybt tragisk fodnote.
Men det er også her, legender som Michael Schumacher, Alain Prost og Gilles Villeneuve har sejret, og hvor passionen fra de italienske tifosier fylder tribunerne år efter år.
Jeremy Clarkson nævner især det karakteristiske hovedstræk som noget af det mest fascinerende ved banen:
- Jeg elsker, at det ikke er lige!
På trods af sin status som en fanfavorit og teknisk perle kæmper Imola med at konkurrere økonomisk med de nyrige løb i Asien og Mellemøsten.
Det er først og fremmest pengenes magt, der kan sende Imola ud i mørket igen.

Håbet lever

Imola har været vært for San Marino GP fra 1981 til 2006 og Emilia Romagna GP siden 2020.
Banen blev opgraderet betydeligt efter den lange pause fra F1-kalenderen, og dens tilbagevenden under coronapandemien blev hyldet som en nostalgisk gave til fans verden over.
Med Max Verstappens seneste dominans på banen og et italiensk publikum, der ikke svigter, har Imola stadig meget at byde på.
Uden en ny aftale kan årets løb dog have været det sidste i denne omgang.
Clarkson og mange F1-fans håber, at der kan findes en løsning, så løbet kan fortsætte med at være en del af F1-kalenderen.
Mest læste