mario andretti

Mario Andretti: - Cadillac F1 får to store fordele ved Formel 1-debut i 2026

Formel 1feb. 12 , 22:19

Mens andre teams balancerer ressourcer mellem nuværende og fremtidige biler, har Cadillac en særlig fordel, der kan give dem en overraskende stærk start i Formel 1.

Når Cadillac F1 træder ind i Formel 1 i 2026, bliver det i en periode med store regelændringer, hvilket kan vise sig at være en kæmpe fordel. Den tidligere verdensmester Mario Andretti, der skal sidde i teamets bestyrelse, ser netop denne timing som en nøglefaktor for at sikre et stærkt fundament fra start.

Cadillac F1 blev i første omgang afvist af Formel 1’s ledelse, men fik i slutningen af 2024 endelig grønt lys til at træde ind i sporten.

Med alle teams tvunget til at starte fra bunden i 2026, når de nye motor- og chassisreglementer træder i kraft, mener Andretti, at det giver dem en bedre chance for at konkurrere fra dag ét.

Andretti: "De nye regler tvinger alle til at starte fra nul. Det ville have været langt sværere at komme ind på et tidspunkt, hvor reglementet allerede havde været fungeret stabilt i tre-fire år."

Fri adgang til ressourcer før debut

Ud over at drage fordel af en fælles ny start for alle hold har Cadillac F1 en anden stor fordel:

De er endnu ikke begrænset af de budget- og vindtunnelrestriktioner, som de eksisterende teams skal operere under.

Siden 2021 har Formel 1 indført et udgiftsloft, der begrænser, hvor meget hvert team må bruge, samt en skaleret mængde vindtunneltid, hvor de bedste teams får mindst testtid, og de dårligste får mest.

Men fordi Cadillac endnu ikke har deltaget i sporten, kan de forberede sig uden disse begrænsninger.

"Vi har haft mulighed for at forberede os grundigt, fordi vi endnu ikke falder ind under vindtunnel- og budgetloftet," siger Andretti.

Dette betyder, at Cadillac kan udvikle deres første bil uden de restriktioner, der hæmmer konkurrenterne, hvilket potentielt kan give dem et stærkt fundament, når de rammer gridden i 2026.

Hvem skal køre for Cadillac F1?

Med teamets struktur ved at falde på plads er næste store skridt at finde de rette kørere.

Ifølge Andretti er ambitionen at få en amerikansk kører på det ene sæde, og her nævnes IndyCar-profilen Colton Herta som den mest oplagte kandidat.

Andre navne som Logan Sargeant og Formel 2-talentet Jak Crawford er også i spil.

Når det kommer til den anden kører, søger Cadillac en erfaren profil, der kan hjælpe holdet med at finde fodfæste i deres første sæson.

"Ideelt set skal det være en med erfaring," siger Andretti og understreger, at holdet vil tage sig tid til at vurdere markedet.

Indtil videre vil Cadillac benytte Ferrari-motorer i deres første sæsoner, men General Motors har allerede bekræftet planer om at udvikle deres egen motor senere hen.

Indtil videre handler det om at bygge et solidt fundament, så de kan tage kampen op med de etablerede teams, når de træder ind i Formel 1 i 2026.

Mest læste