Mens konkurrenterne accelererer, forsøger Red Bull at holde trit. Verdensmesteren tøver ikke længere med at sætte ord på udfordringerne. Max Verstappen er vant til at kæmpe om sejre og mesterskaber, men efter weekendens Grand Prix i Spanien er det ikke optimisme, der præger den regerende verdensmester for øjeblikket.
Med en ti sekunders tidsstraf og en samlet tiendeplads i løbet er afstanden til den førende Oscar Piastri nu øget til 49 point.
Det giver Verstappen en markant udfordring, hvis han skal fastholde sin dominans i Formel 1.
Red Bulls strategi i løbet viste sig ikke at være optimal. Et forsøg på at vinde tid via en tre-stop-plan blev reelt ødelagt af en safety car-periode sent i løbet.
Her blev Verstappen sat på hårde dæk, mens konkurrenterne fik mulighed for at skifte til blødere og hurtigere gummi.
Resultatet blev, at hollænderen hurtigt blev overhalet af både Charles Leclerc og George Russell, og da Verstappen nægtede at give plads til sidstnævnte, endte det i kontakt mellem bilerne.
Verstappen har sine tvivl
Efter løbet var Verstappen ærlig i sin vurdering. Han mente, at bilen ganske enkelt er for langsom til at kunne kæmpe med om mesterskabet.
Ifølge PlanetF1 lod han forstå, at håbet om en VM-titel i 2025 kan være slukket allerde nu.
Kritikken fra teamets side udeblev ikke. Red Bulls rådgiver
Helmut Marko erkendte, at Verstappen er ved at miste troen på endnu en titel.
Verstappen nærmer sig nu desuden grænsen for en løbsstraf, da han står med 11 strafpoint på sin superlicens, og hvis han får et strafpoint mere i ét af de to næste løb, udløser det en karantæne på et løb.
Fremtiden afhænger af mere end føreren
Selv om Verstappen efter sigende er faldet ned igen efter at have haft møder med teamet i Østrig, understreger Marko, at problemerne stikker dybere.
I øjeblikket halter Red Bull efter både McLaren og Ferrari, og med et underskud på cirka tre tiendedele pr. omgang til konkurrenterne, kræver det markante opgraderinger at vende udviklingen.
Verstappen står dermed i en sjælden situation, hvor han ikke rigtig selv kan kompensere for bilens mangler.
I stedet afhænger det nu af, hvor hurtigt Red Bull kan levere nogle tekniske forbedringer, hvis han skal bevare bare en teoretisk chance for at køre sig tilbage i kampen om verdensmesterskabet.