Han ramte muren, men ikke mentalt, for reaktionen efter kvalifikationen viste noget andet – noget, som McLaren ikke har set længe. Lando Norris havde set skarp ud i træningerne op til kvalifikationen ved
Saudi-Arabiens Grand Prix.
McLaren viste tempo, og alt pegede på, at den 24-årige brite skulle blande sig i kampen om de forreste startplaceringer.
Men i den afgørende Q3-kørsel gik det galt.
I høj fart gennem sving 4 og 5 ramte Norris en ubarmhjertig kant og bragede ind i muren – et øjebliks ubalance, der sendte ham ned som nummer ti på startgridden, mens holdkammeraten
Oscar Piastri og
Max Verstappen nu starter fra forreste række.
Normalt ville sådan et styrt kunne sætte sig i hovedet på en kører, især når der var så meget på spil.
Men ifølge McLarens teamchef Andrea Stella gik der kun fem minutter, før Norris mentalt havde lagt episoden bag sig.
I stedet vendte han blikket mod strategien for løbet: dækvalg, brændstof og muligheder for at udnytte det tempo, bilen havde vist i træningen.
En professionel reaktion – og en bil med svagheder
Det er ikke første gang, at Norris oplever modgang i en kvalifikation, men noget tyder på, at han er blevet bedre til at håndtere det.
Ifølge RacingNews365 er selvtilliden denne weekend markant højere end under løbet i Bahrain, hvor småfejl også kostede dyrt.
Stella understregede, at der i teamet var bred enighed om, at Lando hurtigt havde vendt skuffelsen til fokus.
Og i modsætning til, hvad man kunne forvente, pegede Stella ikke fingre ad sin kører – tværtimod. I hans optik bærer bilen en stor del af ansvaret.
McLaren har gjort fremskridt i forhold til fart, men det er sket på bekostning af noget andet: forudsigelighed.
Når Norris presser bilen helt til grænsen, reagerer den ikke altid som ventet. Det var netop dét, der skete i Saudi-Arabien.
- Bilen understyrede i sving 4, og han endte på den ydre kant. Den slags fejl sker, når man forsøger at finde de sidste millisekunder, forklarede Stella.
Man ved, hvad der skal forbedres
Hos McLaren er man ikke i tvivl: Ansvar og forbedringer skal komme fra holdet.
Det handler om at give Norris en bil, han kan stole på – især når det virkelig gælder.
Teamet arbejder allerede på at justere opsætningen, så køreren får den nødvendige feedback, når han presser bilen til det yderste.
Indtil da må Norris tilpasse sig og finde balancen mellem mod og mådehold.
På trods af styrtet er der stadig positive signaler. Tempoet er der, reaktionen var professionel, og Norris’ evne til hurtigt at rejse sig efter skuffelsen viser en modenhed, som kan blive afgørende, når McLaren vil forsøge at bevare sæsonens indledende momentum resten af året.