standard billede til web 65

"Meget alarmerende": Red Bull-ledelse i krisemøde efter Bahrain GP

Formel 1apr. 14 , 16:55

Selv ikke et par point kunne skjule realiteterne. Bag facaden lurer flere problemer, og nu forsøger Red Bull at få greb om en situation, der truer med at eskalere.

Det blev et Bahrain Grand Prix, som Red Bull nok helst vil glemme – men næppe kan.

Da Max Verstappen søndag aften rullede over målstregen som nummer seks, og holdkammeraten Yuki Tsunoda skrabede niendepladsen hjem, var det ikke kun pointene, der blev talt hos den røde tyr.

Der blev også rynket pander, løftet øjenbryn og udstedt mødeindkaldelser.

Et krisemøde mellem Red Bulls nøglepersoner blev hasteindkaldt umiddelbart efter løbet, og stemningen i hospitality-området ved Sakhir-banen var lige så kølig som det tabte momentum.

Verstappen havde i løbet kæmpet sig en enkelt plads op fra sin syvendeplads i kvalifikationen – men det var ikke på en overbevisende facon.

Hollænderen sad fast bag både Ocon og Gasly i alt for mange omgange og kunne først på allersidste omgang snige sig forbi.

At en fire-dobbelt verdensmester med en af feltets mest ressourcestærke biler skal kæmpe for at overhale en Alpine, siger alt om Red Bulls aktuelle form.

Samtidig var der heller ikke meget at juble over for Tsunoda, der ganske vist sikrede sig sine første point for Red Bull, men stadig befandt sig uden for det reelle slag om podiet.

Og så var der pitstoppene – eller rettere sagt: dét, der burde have været pitstop. Et defekt lyssystem skabte forvirring og kostbare sekunder, mens Verstappens andet stop blev yderligere ødelagt af problemer med højre forhjul.

Et maskineri uden balance og greb

Da krisemødet blev afholdt kort tid efter målflaget, var det med Christian Horner, Helmut Marko, Pierre Wache og Paul Monaghan samlet om bordet.

Og selvom stemningen udadtil var kontrolleret, så var udmeldingerne alt andet end beroligende.

Marko beskrev situationen som “meget alarmerende” og understregede, at det ikke blot er farten, der mangler, men også fundamentale aspekter som balance, greb og pålidelighed.

Det var ikke kun Verstappen, der klagede over bilens ubalance. I flere omgange blev det klart, at RB21 har svært ved at finde rytmen – især på de hårde dæk.

Strategien faldt fra hinanden midt i løbet, og Verstappen blev sendt ud i en håbløs kamp mod slidte dæk og frustrerende trafik.

Ifølge Autosport.com var mødet ikke blot en evaluering, men en slags nødprocedure, hvor teamets ledelse forsøgte at identificere de mest akutte fejl.

Marko erkendte over for de tilstedeværende journalister, at bilen lider under mangel på greb og en rystende ubalance – og at dette igen udløser problemer med både bremser og pitstop-rutiner.

Som han formulerede det, "kommer det ene problem efter det andet".

Intern uro og offentlige scener

Som om den sportslige krise ikke var nok, begyndte frustrationerne også at vise sig uden for pitmuren.

Sky F1’s Ted Kravitz kunne efter løbet berette om en opsigtsvækkende konfrontation mellem Helmut Marko og Max Verstappens manager, Raymond Vermeulen.

Ifølge Kravitz blev Marko sat grundigt på plads af en ophidset Vermeulen, der forlod garagen i vrede.

At Vermeulen i farten rev sit adgangspas af, fortæller alt om graden af utilfredshed.

Verstappen selv var heller ikke tilbageholdende i sin kritik:

- Alt gik galt. Tempoet var dårligt. Pitstoppene fungerede ikke. Balancen var skidt. Det var bare en rigtig dårlig dag, sagde han til Sky Sports.

Han kaldte banen i Bahrain for en af de værste for Red Bull og satte sin lid til, at næste løb i Jeddah vil give holdet en chance for at rette op.

I øjeblikket er Verstappen stadig med i mesterskabskampen, blot otte point efter Lando Norris, men der skal ske markante forbedringer, hvis Red Bull skal genvinde både fart og fatning.

Mest læste