Flere hold skifter førere ud i første træning i Mexico, hvor hele otte rookier får chancen i Formel 1.
Fredagens første træningspas ved
Mexicos Grand Prix bliver uden næsten halvdelen af det faste Formel 1-felt.
Otte af de ti hold har valgt at indsætte rookie-kørere i FP1-sessionen for at opfylde sportens regler om unge køreres deltagelse.
Ifølge reglerne skal hver fast kører afgive sin bil i mindst to træningspas i løbet af sæsonen, så rookier (defineret som kørere med højst to grandprix-starter) kan få erfaring.
Med kun få løb tilbage på kalenderen har flere hold valgt at gennemføre FP1-udskiftninger i Mexico City.
Erfarne reserver og unge talenter i aktion
Hos Ferrari er det Lewis Hamilton, der må vige pladsen for Antonio Fuoco.
Den italienske Le Mans-vinder og mangeårige udviklingskører får dermed muligheden for at køre SF-25 i en officiel weekend-session.
Red Bull giver sædet til 18-årige
Arvid Lindblad, som tidligere på året fik sin FP1-debut i Silverstone.
Den britiske F2-kører skal i denne omgang køre Max Verstappens bil.
Hos McLaren overtager den mexicanske IndyCar-profil og reservekører Pato O’Ward rattet fra Lando Norris.
O’Ward glæder sig til at køre foran hjemmepublikummet og ser frem til at bidrage med data og feedback.
Mercedes har givet George Russells bil til
Frederik Vesti, som dermed får sin fjerde FP1-session for holdet.
Samtidig træder Luke Browning ind hos Williams og kører i Carlos Sainz’ FW47.
Første weekendoptrædener for flere profiler
Aston Martin giver debut til
Jak Crawford, som efter en stærk F2-sæson med fire sejre får chancen i Lance Strolls bil.
Hos Haas er det Ryo Hirakawa, der får sædet i stedet for Ollie Bearman, mens Alpine har valgt at give Paul Aron endnu en mulighed i Pierre Gaslys bil.
- Det bliver spændende at køre på en bane som Autodromo Hermanos Rodriguez, som er anderledes end noget, jeg har prøvet før, siger Aron.
Det store antal udskiftninger skyldes blandt andet, at FP1-sessioner har været begrænsede i løb med sprintformat som i Qatar og Brasilien, og at Las Vegas’ nye gadebane ikke egner sig til rookie-debuter.
Derfor er Mexico, sammen med Abu Dhabi, en af de sidste realistiske muligheder for at opfylde rookiekravet i 2025-sæsonen.