Formel 1 forbereder sig på et teknologisk kvantespring, men i kulissen ulmer en uenighed, der kan splitte feltet, før det første sving overhovedet er taget.
Før 2026-sæsonen overhovedet er kommet tæt på start, er Formel 1 allerede kommet ud i stærk turbulens.
Midt i en periode, hvor sporten bevæger sig mod en grønnere og mere elektrificeret fremtid, er der opstået tvivl om, hvorvidt den nuværende tekniske retning er holdbar – eller overhovedet er fornuftig.
Især ét punkt på dagsordenen for det kommende møde i F1-Kommissionen har vakt opsigt: En mulig justering af reglerne for energifordeling i de nye hybridenheder.
For nogle lyder det som rettidig omhu – for andre, deriblandt
Mercedes' teamchef
Toto Wolff, lyder det som ren og skær sabotage.
Ifølge de nuværende planer skal Formel 1's motorer i 2026 levere en 50/50-fordeling mellem forbrændingsmotor og elektrisk kraft.
Det lyder godt i teorien, men i praksis kan det give problemer, især på baner som Monza, Baku og Jeddah, hvor lange langsider truer med at tømme bilernes batterier for tidligt.
Resultatet? Biler, der mister kraft på de mest afgørende tidspunkter og dermed hæmmer løbsrytmen og det sportslige udtryk.
Wolff raser: "Det er en joke"
Midt i det tekniske stormvejr har Toto Wolff valgt at tage bladet fra munden.
Mercedes-bossen lægger ikke fingre imellem, da han bliver konfronteret med det nye forslag, som igen er havnet på bordet blot en uge efter et større møde om netop motorreglementet.
- Det er en joke, lyder det fra Wolff, som i en kommentar sammenligner dagsordenen med nogle af de mest absurde debatter, han har set på Twitter.
Hans irritation bunder i, at han ser dette som en unødig tilbagerulning af regler, der længe har været under udarbejdelse, og som flere fabrikanter allerede har investeret milliarder i at udvikle sig efter.
Og midt i denne konflikt fremgår det ifølge F1 Chronicle, at visse aktører – med rygter om
Red Bull og Ferrari – står bag et pres for at revidere reglerne, blandt andet ved at reducere den elektriske effekt fra 350 kW til 200 kW.
Officielt benægter Red Bull dog, at de skulle have lobbyet for ændringer.
Christian Horner peger i stedet på
FIA som initiativtager og understreger, at det alene handler om at sikre et bedre sportsligt produkt.
Delte meninger og politisk spil i kulisserne
Mens Wolff med al tydelighed gør det klart, at han ikke ønsker nogen kursændring, indtager andre en mere moderat tilgang.
McLarens
Andrea Stella minder om, at alle aktører har ansvar for at sikre, at 2026-reglerne rent faktisk fungerer – både teknisk og kommercielt.
Han opfordrer til åben dialog og understreger, at underholdningsværdien ikke må glemmes i det tekniske kapløb.
Hos
Aston Martin udtrykker
Andy Cowell en mere nøgtern tilgang. Han anerkender, at energibehovene på de lange baner skaber udfordringer, men påpeger også, at alle hold står med de samme vilkår, og at det dermed stadig kan blive fair konkurrence.
Netop spørgsmålet om retfærdighed og gennemsigtighed skaber den største spænding.
Hvis nogle teams forsøger at ændre spillereglerne i sidste øjeblik for at dække over egne tekniske mangler, så underminerer det hele grundlaget for sportens tekniske udvikling.
Og det er dén fornemmelse, der får Wolff til at reagere så voldsomt.