Tsunoda forsøger at bryde en uheldig trend hos Red Bull – men det ser ud til, at historien gentager sig.
Yuki Tsunoda fik sin debut i Red Bull-raceren foran hjemmepublikummet i Suzuka, og han lagde stærkt ud. I den første frie træning satte han sjettehurtigste tid og var blot en tiendedel af et sekund langsommere end holdkammeraten Max Verstappen.
En præstation, der klart skilte sig ud fra forgængeren Liam Lawson, som aldrig kom så tæt på verdensmesteren i sin korte tid i bilen.
Tsunoda ankommer til Red Bull med næsten 90 Grand Prix-starter bag sig og han har imponeret i simulatoren, hvilket ifølge F1 Oversteer var med til at overbevise ledelsen om, at han skulle overtage pladsen efter Lawson.
Men allerede på førstedagen begyndte problemerne at hobe sig op.
FP2 udviklede sig til en nærmest farcepræget session med hele fire røde flag, herunder en voldsom afkørsel fra Jack Doohan og to mindre græsbrande langs banen, som tvang bilerne tilbage i pitten af sikkerhedshensyn.
Resultatet blev, at Tsunoda kun fik gennemført 12 omgange – langt fra nok til at forberede sig ordentligt til resten af weekenden.
I den samlede stilling endte han nede som nummer 18, og hans omgangstid var over 2,5 sekunder langsommere end Oscar Piastris bedste tid.
Dog skal det nævnes, at tiden ikke var repræsentativ, da Tsunoda aldrig fik lov til at køre et fuldt kvalifikationssimuleret stint.
Her opstår parallellen til Lawson, som i Australien kun fik få omgange i FP3 på grund af motorproblemer og derfor røg ud i Q1.
Nu risikerer Tsunoda at stå i en lignende situation til sit første løb i Red Bull – med minimal kendskab til bilen på fuld tank og uden ordentlige løbsforberedelser.
Og det netop i en bil, som kræver præcision og erfaring at håndtere i løbssituationer.
Den manglende baneaktivitet blev også kritiseret af Jacques Villeneuve, der sagde i The F1 Show, at holdene “lige så godt kunne have sprunget træningen over”.
Der har længe været talt om den såkaldte "anden Red Bull-bil-forbandelse", som har ramt en række kørere, der er knækket i forsøget på at matche Verstappen.
Nu risikerer Tsunoda at blive den næste i rækken, ikke på grund af manglende talent, men fordi omstændighederne modarbejder ham fra starten.
Uden den nødvendige træningstid er det svært at sige, hvor konkurrencedygtig han egentlig kan være på kort sigt.
Han har haft under to uger til at forberede sig på debuten hos Red Bull, og hvis han ikke får en reel chance for at vise sit værd, kan historien hurtigt gentage sig.