frederic vasseur

Vasseur forsvarer Ferrari-krise: “Fejl blev begået før hans tid”

Formel 1maj 18 , 15:09
Det blev en kvalifikation til glemmebogen for Ferrari i Imola, hvor ingen af de to kørere, Lewis Hamilton eller Charles Leclerc, formåede at nå Q3.
Det var første gang i sæsonen, at Ferrari oplevede en så massiv skuffelse på hjemmebane, og det har skabt spekulationer om, hvorvidt teamets tekniske ledelse har fejlet – især efter ankomsten af Loïc Serra fra Mercedes.
Men teamchef Fred Vasseur sætter nu ord på, hvad han mener er årsagen til Ferraris manglende fart og adresserer samtidig rygterne omkring ansvarsfordelingen internt i Maranello.
Vasseur var hurtig til at forsvare den nye tekniske direktør Serra, som kun har haft seks måneder i jobbet.
Ifølge Vasseur blev størstedelen af SF-25’s koncept besluttet længe før Serra satte sin fod i fabrikken:
- Da Loïc ankom til Maranello for seks måneder siden, var bilen allerede 90 procent defineret, forklarede han og henviste til fundamentale valg som vægtfordeling og akselafstand, der blev truffet før hans tid.
Dermed peger Vasseur i retning af tidligere teknisk direktør Enrico Cardile, som forlod teamet i juli sidste år og efterlod et tomrum, Vasseur selv har dækket midlertidigt.
Bilen er ikke hurtigere
Hamilton var ikke sen til at udtrykke sin frustration efter kvalifikationen og kaldte situationen “ødelæggende”.
Han mente ellers, at opsætningen sad lige i skabet, og bilen føltes god.
- Alt var egentlig på plads – og vi kunne bare ikke køre hurtigere, lød det ærligt fra den syvdobbelte verdensmester.
Leclerc var ikke mindre direkte i sin dom:
- Vi er bare P-ingensteder i øjeblikket. Der er ikke nok performance i bilen.
Vasseur er dog ikke klar til at kaste håndklædet i ringen. Han erkender åbent, at der sandsynligvis er blevet begået fejl i udviklingen af SF-25, men han understreger også, at holdet stadig tror på projektets potentiale.
- Selv når man vinder, skal man hele tiden forbedre sig, siger han og fastslår, at Ferrari ikke kommer til at opgive 2025-projektet for udelukkende at fokusere på de radikale 2026-regler.
Imola kan stadig vendes til noget positivt
Tværtimod er målet stadig at forstå og forløse det nuværende koncept.
Efter seks løb er Ferrari kun nummer fire i konstruktørmesterskabet, hele 152 point efter McLaren, og hverken Hamilton eller Leclerc har været på podiet endnu.
Vasseur håber dog stadig, at weekenden i Imola kan vendes til noget positivt, selvom han indrømmer, at det bliver svært at overhale og hente meget fra bagenden.
Han antyder, at strategiske satsninger bliver nødvendige, hvis Ferrari skal give de forventningsfulde Tifosi noget at juble over.
Mest læste