max verstappen

Verstappen fri til at køre hårdt – Red Bull holder hånden over ham

Formel 1okt. 31 , 9:32
Max Verstappens kørestil i Formel 1-sæsonen er en kilde til både beundring og kritik.
Det blev tydeligt under Mexico City Grand Prix, hvor den hollandske kører pådrog sig to tidsstraffe for aggressive manøvrer mod sin rival Lando Norris.
Ifølge PlanetF1 mener den tidligere verdensmester Damon Hill, at Verstappen nyder en særlig frihed hos Red Bull, der giver ham lov til at køre med en høj grad af aggression uden at risikere intern kritik.

Red Bulls ubetingede støtte til Verstappen

Verstappen modtog to separate tidsstraffe under løbet på Autodromo Hermanos Rodriguez-banen, hvor den ene blev givet for at skubbe Norris af banen i Sving 4, og den anden for at gå uden for banen og få en fordel i Sving 7.
Christian Horner, teamchef for Red Bull, forsvarede efterfølgende Verstappens kørsel og beskrev hans taktik som en del af racerløbets natur.
Damon Hill, 1996-verdensmesteren, påpeger dog, at Red Bull aldrig offentligt kritiserer Verstappen, selv når hans kørsel kan skabe uenighed.
"Det virker, som om Max er fri til at gøre, hvad han vil – hans team vil aldrig kritisere hans kørestil,” sagde Hill til Sky F1-podcasten.
Han fremhæver, at teamet har et ansvar for også at hjælpe med at styre deres køreres attitude, og nævner, at dette kan blive en nødvendighed i takt med, at sæsonen intensiveres.

Historiske eksempler: Aggression på banen

Damon Hill nævner, at Verstappens aggressive kørestil ikke er ny i Formel 1. Han sammenligner Verstappens manøvrer med Ayrton Sennas kørsel, idet den afdøde brasilianske kører engang udnyttede lignende strategier.
Eksempelvis tog Senna rivalen Alain Prost ud af løbet ved det berømte Japanske Grand Prix i 1990. Hill henviste til dette som et eksempel på, hvordan racerkørere i visse tilfælde tager sagen i egen hånd, når de føler sig truet.
Hill mindede også om det legendariske opgør mellem Gilles Villeneuve og Rene Arnoux ved det franske Grand Prix i 1979, hvor ingen af dem trak sig tilbage, selv om faren for alvorlige ulykker var stor. “De to var uenige om kørestil, men det handlede om intens kamp og om at bevare æren,” forklarer Hill.

Balance mellem underholdning og sikkerhed

Ifølge Hill står Formel 1 over for en konstant balancegang mellem ønsket om tæt konkurrence og behovet for sikkerhed på banen.
Han fremhæver FIA’s rolle som afgørende for at sikre, at kørerne kan konkurrere uden at risikere alt for farlige situationer.
“Det er en svær balance at opnå,” siger Hill. "Vi elsker intense dueller og dristige overhalinger, men vi ønsker ikke, at racerløb reduceres til uregelmæssig kørsel og deciderede sammenstød.”
Han afsluttede med at sige, at selv om publikum elsker spænding, er det op til sporten at sikre, at denne spænding ikke ender i farlige situationer.
Mest læste