Et nyt løb nærmer sig, men spørgsmålet er, om det bliver endnu en weekend med frustrerede kommentarer og tomme hænder for veteranen.
Fernando Alonso har prøvet det meste i sin lange Formel 1-karriere med to verdensmesterskaber, ikoniske løbssejre og spektakulære comebacks.
Men sæsonstarten i 2025 er ikke én, han vil huskes for – og det ved han godt selv.
Da han søndag i Miami sluttede på en anonym 15. plads, var det sjette løb i træk i denne sæson uden point, og endnu en fiasko væk fra at tangere sin værste sæsonstart nogensinde.
En rekord, der går helt tilbage til 2015.
Optimismen fra sidste år er forduftet hos
Aston Martin, og den bil, Alonso håbede kunne bringe ham tilbage i topkampen, ligner i øjeblikket enten den langsomste eller næst-langsomste i feltet.
Den spanske racerkører mener, at chancerne for point i år er få og tilfældige.
Han håber på "kaos" - altså uforudsete hændelser som uheld, vejrskift og tekniske defekter hos konkurrenterne, der kan skabe sprækker i det ellers tætpakkede midterfelt.
Tabte muligheder og frustrerede udtalelser
Alonso peger selv på tre løb i sæsonens første halvdel, hvor mulighederne var til stede – og blev forpasset.
I Australien lavede han en fejl og røg af banen. I Kina var flere konkurrenter diskvalificeret, men han blev hæmmet af bremsebrand. Og i sprintløbet samme weekend valgte teamet at beholde intermediate-dæk på for længe, mens banen tørrede.
- Vi har allerede misset tre muligheder. Der kommer måske to mere i år. Dem må vi ikke spilde, siger han.
Han gør det samtidig klart, at han ikke er træt af at kæmpe i bunden: – Hvis jeg var det, ville jeg ikke køre i Q3, lyder hans kontante svar på spørgsmålet om udmattelse.
Frustrationerne ligger dog lige under overfladen, for efter endnu en anonym weekend, hvor selv en vellykket pitstop-strategi ikke gjorde forskel, erkender han, at det er bilens fundamentale fart, der mangler – ikke hans egen indsats.
Tålmodigheden har en udløbsdato
Når Formel 1-feltet i næste uge ankommer til Imola, bliver det med øjne rettet mod Aston Martin, for kommer opgraderingerne – og virker de?
Alonso holder sig selv uden for de tekniske detaljer, men håber stadig, at teamet kan finde en løsning, inden sæsonen tabes helt på gulvet.
Det var ellers meningen, at 2025 skulle være et trin frem mod 2026-sæsonen, hvor han ifølge planen skal køre i Adrian Neweys første bil for holdet.
Hvis den nuværende nedtur fortsætter, kan det sætte spørgsmålstegn ved den ambition, for Alonso kom tilbage til sporten for at kæmpe om sejre – ikke for at repetere de frustrerende år hos McLaren og Alpine.
Selv siger han, at han finder motivation i de små sejre: en Q3-kvalifikation, en 11. plads, et overblik midt i kaosset.
Med 18 løb tilbage i sæsonen er der stadig tid – men ikke uendelig meget, og Alonso ønsker ikke at gentage 2015-sæsonen, hvor han først fik point i det niende løb.