doohan

Anklage: Alpine er selv skyld i Doohans crash, efter de lavede dyr fejl

Formel 1apr. 04 , 14:49

Jack Doohan står midt i sin hidtil mest kritiske weekend som Formel 1-kører, og fredagens voldsomme crash under FP2 ved Japans Grand Prix kunne ikke være kommet på et værre tidspunkt.

Men som flere eksperter nu peger på, bærer Alpine selv en stor del af skylden – ikke kun for det sportslige pres, men for en strategisk fejl, der kan have bidraget direkte til ulykken.

Allerede før sæsonstart var der tvivl om Doohans langsigtede fremtid hos Alpine. Trods kun én tidligere F1-start, blev det rapporteret, at australieren kun har en seks-løbs kontrakt til at bevise sit værd.

Med Franco Colapinto ventende i kulissen som reservekører – og mulig afløser – har Doohan haft et næsten umenneskeligt pres på skuldrene.

Efter to løb uden point og en crash i sæsonåbningen i Australien, kom Suzuka til at føles som et altafgørende slag.

Hvorfor skulle Hirakawa kører i bilen til første frie træning?

Derfor vækker det undren, at Alpine valgte at sætte den japanske reserve Ryo Hirakawa i bilen under FP1 – en beslutning truffet længe før weekenden, men én der har fået alvorlige konsekvenser.

Doohan fik blot fire omgange under FP2, inden han mistede kontrollen ved det højhastighedssving, der markerer Suzukas ikoniske åbningskombination, og bragede ind i barrieren med stor kraft.

Ifølge Sky Sports’ David Croft var han "på sin fjerde omgang på hele dagen" – og det understreger alvoren i det manglende køretid.

Det var chokerende, at Alpine prioriterede en markedsføringsmæssig beslutning – at lade en japansk kører få køretid på hjemmebane – over at give deres pressede hovedkører værdifulde omgange på en svær og teknisk krævende bane.

Ikke mindst fordi Doohan aldrig tidligere har kørt en fuld Grand Prix-weekend på Suzuka.

Tydeligt rystet Jack Doohan

Teamets sportsdirektør havde forud for weekenden insisteret på, at man kun lader en kører stille op, hvis han er 100% klar til at konkurrere. Ironisk nok blev det netop manglen på forberedelse, der satte Doohan i denne uheldige position.

Efter ulykken kunne Doohan heldigvis selv stige ud af bilen, men han var tydeligt rystet. Hans far, motorsportsikonet Mick Doohan, blev set på vej til det medicinske center umiddelbart efter, og det vides endnu ikke, om Jack er fysisk klar til at køre videre i weekenden.

Isack Hadjar, der kørte lige bag ham, reagerede med tydelig bekymring over radioen:

- Whoa, big crash. Big, big crash, Red flag. Oh my god.

En reaktion, der bekræfter, hvor voldsomt uheldet var – både visuelt og teknisk.

Doohan har tidligere ytret, at han ser Suzuka som sin "sidste chance", og hans selvtillid vil uden tvivl have taget et slag.

Uden køretid, uden point og med en bil, der skal repareres fra bunden, ser weekenden nu ud til at kunne blive endnu et tilbageslag for den unge australier – og måske en afgørende brik i Alpines beslutning om hans fremtid.

Mest læste