Et bemærkelsesværdigt forslag blev fremsat for at ændre Formel 1’s struktur. Ideen var inspireret af en anden sportsgren, men blev hurtigt mødt med massiv modstand.
Forestil dig en Formel 1-sæson, hvor de dårligste hold ikke længere blot kæmper om at forbedre sig, men risikerer at rykke helt ud af motorsportens fineste selskab. Det var netop idéen, som den daværende FIA-præsident Max Mosley fremlagde tilbage i 2006.
Hans vision var at indføre et nedrykningssystem, hvor de dårligste F1-hold skulle rykke ned i GP2-serien (i dag kendt som Formel 2), mens de bedste GP2-hold kunne få chancen for at rykke op i F1.
Ifølge RacingNews365 var tanken at sikre et sundt konkurrencegrundlag og forhindre, at hold og kørere kunne tage genveje til toppen uden at have bevist deres værd i de lavere klasser.
"Vi burde gøre det," sagde Mosley dengang.
"Vi skal have en reguleret fødekasse for Formel 1, og så bør de bedste fra den serie have muligheden for at rykke op, mens de dårligste F1-hold må overveje at blive rykket ned."
Selv om konceptet måske lyder interessant, blev det hurtigt mødt med massiv modstand fra F1-holdene.
Den største bekymring var den enorme økonomiske kløft mellem Formel 1 og GP2.
At drive et GP2-hold kostede en brøkdel af et Formel 1-team, og en nedrykning ville have katastrofale konsekvenser for de berørte hold.
Sponsorer ville sandsynligvis trække sig, og et nedrykket hold ville få svært ved at skaffe de nødvendige midler til at vende tilbage til F1.
Mosley foreslog en mere retfærdig fordeling af præmiepenge, hvor de bageste hold skulle modtage en større andel af midlerne fra Bernie Ecclestones kommercielle rettigheder.
Han mente, at mindre hold kæmpede med uretfærdigt lave budgetter, fordi de fik langt mindre tv-eksponering end topholdene.
På trods af Mosleys argumenter var Formel 1-holdene på ingen måde interesserede i et system, hvor en enkelt dårlig sæson kunne koste dem deres plads i motorsportens kongeklasse.
Forslaget fik aldrig opbakning og forsvandt hurtigt fra dagsordenen.
I dag, med det nuværende budgetloft og en mere jævnbyrdig fordeling af ressourcer, er sporten stadig langt fra overhovedet at overveje et nedrykningssystem.
Formel 1 har siden 2006 udviklet sig markant, men idéen om nedrykning forbliver en af de mest bizarre planer, der aldrig fik lov at se dagens lys.