charles leclerc lewis hamilton

Ferrari har lavet overraskende udskiftning på F1-holdet

Formel 1maj 20 , 8:54
Ferrari står i øjeblikket ved en skillevej i deres Formel 1-projekt, efter en udfordrende weekend på Imola, hvor både Charles Leclerc og Lewis Hamilton røg ud i Q2.
Mens Hamilton kæmpede sig til en fjerdeplads i løbet, blandt andet med god brug af en virtuel safety car, og Leclerc måtte opgive femtepladsen efter en sen kamp med Alex Albon, foregår der bag kulisserne nu et strategisk skifte, som kan få store konsekvenser for fremtiden.
Ifølge Motorsport Italy’s Franco Nugnes har Ferrari valgt at kalde tekniske medarbejdere, der oprindeligt var sat til at arbejde på 2026-bilen, tilbage for at intensivere udviklingen af 2025-bilen.
Ferrari står ikke alene med udfordringerne i 2025-sæsonen, men deres valg om at omprioritere ressourcer tyder på en bekymring for, at man ikke når de mål, man havde sat for 2026-bilen.
Udviklingen af 2025-bilen kan bruges i 2026
Teamchef Vasseur forsøger dog at nedtone betydningen af dette skifte.
Ifølge ham kan erfaringerne fra 2025-udviklingen i nogen grad overføres til arbejdet med 2026-bilen.
Men realiteten er, at hver time, hvert testløb og hver simuleringssession nu tæller i et kapløb, hvor konkurrenceniveauet er tættere end nogensinde.
Samtidig spiller førerkonstellationen en stor rolle.
Leclerc har haft tre år i den nuværende Ferrari-generation, mens Hamilton stadig er i gang med tilpasningsfasen.
Tidligere Williams-chefingeniør Rob Smedley peger netop på dette som en af årsagerne til, at Leclerc ofte får det meste ud af bilen, mens Hamilton stadig kæmper med at finde sig til rette.
Alle starter fra 0 i 2026
Men med 2026 vil kortene blive blandet på ny, og her kan Hamiltons erfaring og tekniske indsigt blive guld værd, hvis han får en stærk position i designprocessen.
På kort sigt sender Ferrari et klart signal om, at 2025 må og skal forbedres, også selvom det går ud over det langsigtede perspektiv.
Men det er et sats.
Mens konkurrenter som Red Bull og Mercedes formentlig allerede er langt fremme i deres 2026-udvikling, risikerer Ferrari at komme bagud i den tekniske revolution, som kan definere de næste år.
Mest læste