Flere ændringer på banen og usikre vejrprognoser kan betyde, at styrkeforholdet bliver mindre forudsigeligt end i tidligere år.
Når Formel 1-feltet rammer Marina Bay Street Circuit søndag den 5. oktober, er det med McLaren som storfavorit. Men
George Russell fra
Mercedes ser et andet hold, der kan skabe røre i fronten.
Han mener, at
Ferrari kan blive den største udfordrer, selv om de havde et blandet resultat i det seneste løb i Baku.
Her måtte den ene kører udgå i Q3 efter et uheld, mens den anden ikke kom længere end Q2.
Alligevel var der fart i bilen under træningerne, og netop de egenskaber kan vise sig nyttige på de smalle gader i Singapore.
Banen i Marina Bay deler flere karakteristika med Baku, herunder de lange langsider og de skarpe 90-graders sving med hårde opbremsninger.
Det er netop de elementer, der får Russell til at tro, at Ferrari kan drille McLaren i weekenden:
- Ferrari er ofte stærke her. De var på pole for to år siden, og sidste år så de også gode ud, indtil de lavede fejl i Q3.
Russell fremhævede dog også McLarens styrke i varme løb med højt dækslid.
McLarens styrke sat under pres
McLaren har mulighed for at sikre konstruktørernes titel allerede denne weekend, hvis de får 31 point mere på kontoen end Mercedes.
Det er en opgave, der kan blive sværere, end tallene umiddelbart antyder.
Oscar Piastri og Lando Norris havde en svær weekend i Aserbajdsjan, hvor Piastri røg i muren, og Norris endte på en skuffende syvendeplads.
Det åbner døren for konkurrenterne, hvis McLaren gentager fejlene.
Ifølge F1 Oversteer er det ikke sikkert, at
Max Verstappen kan blande sig i toppen denne gang.
Red Bulls bil har haft udfordringer på baner med høj downforce, og Marina Bay er netop en af dem.
Samtidig har Verstappen endnu ikke vundet i Singapore i sine mange sæsoner i Formel 1.
- Man kan aldrig helt afskrive Verstappen, men banen passer ikke til
Red Bull. McLaren og Ferrari bør være de to hold, der kæmper om sejren, vurderer Russell.
Baneændringer giver nye muligheder
Marina Bay-banen har ændret sig markant siden Russells debut i Singapore i 2019.
Dengang havde den 23 sving, men efter fjernelsen af brosektionen er antallet reduceret til 19, hvilket har gjort omgangstiderne omkring 10 sekunder hurtigere.
Med et højere pitlane-tempo på 80 km/t, en stigning på 20 km/t, er to-stop-strategier blevet mere realistiske, hvilket kan skabe flere taktiske scenarier.
Russell mener, at ændringerne har løftet løbet både for kørerne og for tilskuerne:
- “Det føles som en mere flydende bane nu. Tidligere var det næsten altid et étstopsløb, men med den kortere pitlane kan vi se flere skift i strategierne.
Med vejrudsigten pegende på risiko for regnbyger og med Ferraris historiske styrke på banen er der lagt op til et Grand Prix, hvor McLaren kan blive presset til det yderste, hvis de vil sikre sig mesterskabet.