Hos
Red Bull Racing er forventningerne altid ekstreme, og det gælder ikke kun bilens præstation.
Det gælder i høj grad også dem, der sidder bag rattet.
Derfor vokser bekymringerne i kulissen, for mens
Max Verstappen stadig leverer, er der ingen reel støtte fra holdets anden bil.
Som det ser ud lige nu, kan Red Bull være på vej mod endnu en førerkrise i både hovedteamet og i juniorholdet,
Racing Bulls.
Yuki Tsunoda og
Liam Lawson byttede sæder efter det japanske grandprix, men effekten har været mildest talt begrænset.
Tsunoda er ganske vist et skridt op i forhold til Lawson, men langt fra niveauet, hvor han kan bidrage til Verstappens mesterskabskamp.
Han har endnu ikke været i nærheden af podiet og er primært at finde i kampen om sekundære pointplaceringer.
Lawson, på sin side, har haft det endnu sværere. Han har ikke scoret ét eneste point i 2025-sæsonen og ser konsekvent svagere ud end sin rookie-holdkammerat Isack Hadjar.
Det er især bekymrende for en kører, der allerede er blevet vurderet som ikke “topteam-materiale” af Red Bull, og hvis aktier nu truer med at falde helt ud af F1-kredsløbet.
Engelsk-svensk stortalent presser på
Bag de etablerede navne presser nye talenter sig på.
Isack Hadjar har allerede matchet Tsunodas pointtotal i en klart svagere bil, og den blot 17-årige F2-rookie Arvid Lindblad, har allerede markeret sig med en sprintsejr i Imola.
Selvom Lindblad endnu ikke er gammel nok til en superlicens (han fylder 18 i sommerpausen), kan han meget vel begynde at dukke op i fri træning og lægge yderligere pres på Lawson.
Det logiske scenarie synes at være, at Tsunoda får mere snor, måske hele sæsonen, mens Lawson kæmper mod uret. Red Bull har allerede ry for hurtigt at skifte kurs, hvis potentialet ikke realiseres.
Det så vi med Pierre Gasly, Alex Albon og Sergio Pérez. Intet tyder på, at tålmodigheden er blevet større.
Hvor sikkert sidder Tsunoda?
Red Bull er ikke umiddelbart bekymrede for Tsunoda.
Han er vellidt i garagen, virker fokuseret og har vist glimt af fart i både træning og kvalifikation, men det er stadig svært at se ham som et realistisk våben i kampen om konstruktørmesterskabet.
Den seneste weekend i Imola bød desuden på en unødvendig afkørsel, som tvang ham til at køre med ældre dele og starte fra pitlane.
Han reddede ét point hjem, men det illustrerer hvor skrøbelig fremgangen stadig er.
Kan Red Bull ende med at skulle erstatte begge sæder?
Samtidig viser Verstappens præstationer, hvor høj en bar der er sat.
RB21 er ikke let at forstå, og hvis en kører skal lære dens nuancer i løbsweekender uden testtid og med opdateringer, der kommer senere end hos Verstappen, så kræver det exceptionel talent og tilpasningsevne.
Det har Tsunoda endnu ikke vist.
Den mest dystre skygge i horisonten er dog ikke Tsunoda eller Lawson, det er muligheden for at miste Verstappen.
Hvis den firedobbelte verdensmester skifter hold i 2026, står Red Bull ikke blot med én, men to ubesatte og uoverbevisende kørerpladser.
De seneste meldinger går dog på, at Verstappen har besluttet at blive hos teamet, hvorfor dette katastrofescenarie formentlig ikke bliver aktuelt.