Verdens største bilproducent går ind i Formel 1.
Formel 1 har sikret sig en ny og lidt anderledes samarbejdspartner – men det er ikke en traditionel bilproducent som Ford, Cadillac eller Audi.
I stedet har sportens nyeste store aftale en legetøjsvinkel, da Mattel og deres ikoniske Hot Wheels-brand fra 2025 bliver officiel F1-partner.
Hot Wheels producerer årligt over 500 millioner små biler i skala 1:64, hvilket gør dem til verdens største bilproducent målt på antal enheder.
Med denne nye aftale vil de lancere en serie af miniaturemodeller af Formel 1-biler, der skal hjælpe med at engagere både yngre fans og samlere i sporten.
Aftalen blev præsenteret i Australien op til 2025-sæsonen, hvor en ny række af Hot Wheels-modeller fra 2024 F1-gridden netop er kommet på markedet. Der tilbydes både en Premium-serie med mere detaljerede designs og en standardudgave, der er mere prisvenlig.
Emily Prazer, kommerciel chef for Formel 1, understreger, at samarbejdet med Hot Wheels skal udvide sportens rækkevidde til nye målgrupper:
"Det er fantastisk at se lanceringen af Hot Wheels Formel 1-kollektionen i Australien. Vi ønsker at øge vores fans’ passion for racing, og disse detaljerede modeller giver australske fans mulighed for at opleve dramaet og spændingen ved vores sport derhjemme."
Ikke alle teams er repræsenteret
Dog er der et par bemærkelsesværdige fravær i den første serie – Ferrari og Aston Martin er ikke inkluderet, angiveligt på grund af tidligere licensaftaler med andre modelbilproducenter.
Det er uklart, om og hvornår Aston Martin bliver en del af kollektionen, men Hot Wheels-fans kan se frem til en anden stor nyhed: Mattel og Ferrari har netop indgået en ny licensaftale for første gang i over et årti, hvilket betyder, at Ferrari-modeller snart vil være at finde i Hot Wheels-serien igen.
Hot Wheels har allerede partnerskaber med næsten alle store bilproducenter i verden og laver miniatureudgaver af alt fra Lamborghini-superbiler til Honda Civics – og nu også Formel 1-biler.
Samarbejdet mellem F1 og Hot Wheels viser, hvordan sporten fortsætter med at udvide sin tilstedeværelse i både legetøjs- og samlermarkedet, hvilket kan være med til at skabe en ny generation af fans.