Den danske Tour de France-vinder har fulgt en ny trend i feltet, men han når ikke at teste ændringerne yderligere i denne omgang.
I moderne cykelsport er ryttere og teams konstant på jagt efter de såkaldte "marginal gains" – små justeringer, der tilsammen kan føre til betydelige forbedringer i præstationerne.
En af de seneste trends inden for dette område er eksperimenter med længden på pedalarmene, som forbinder pedalerne med cyklens krank.
Tadej Pogacar, en af feltets mest dominerende ryttere, indledte denne tendens ved at skifte til kortere pedalarme, hvilket ifølge CyclingWeekly forbedrede hans præstationer markant.
Jonas Vingegaard har fulgt denne udvikling og foretaget sine egne justeringer.
Tidligere kørte han med pedalarme på 172,5 millimeter, men i februar under Volta ao Algarve testede han en længde på blot 150 millimeter.
Dette skifte var dog ikke en ubetinget succes.
Vingegaard udtalte til TV 2 Sport, at han følte, der manglede noget i Algarve, og at de kortere pedalarme muligvis var årsagen.
For at finde den optimale balance valgte Vingegaard under Paris-Nice at køre med pedalarme på 160 millimeter.
Han håbede, at denne justering ville forbedre hans kørsel og give de ønskede resultater.
Desværre blev hans deltagelse i løbet kortvarig.
Under femte etape styrtede Vingegaard på nedkørslen fra Côte de Trèves, hvilket resulterede i et flækket læbe og smerter i venstre håndled.
Han gennemførte etapen trods smerterne, men hans hold, Visma-Lease a Bike, meddelte her til morgen, at Vingegaard ikke ville starte på sjette etape for i stedet at fokusere på restitution.
Med Vingegaards tidlige exit fra Paris-Nice rettes fokus nu mod hans restitution og forberedelse til kommende løb.
Ifølge El País planlægger han at deltage i Volta a Catalunya fra 24. til 30. marts og Critérium du Dauphiné fra 8. til 15. juni, inden årets højdepunkt, Tour de France, starter 5. juli.
Nu bliver det spændende at se, om han er klar til at køre løb igen allerede om 10 dage.
Eksperimenterne med pedalarmenes længde illustrerer Vingegaards dedikation til konstant at optimere sin præstation.
Danskeren førte løbet, da det uheldige styrt skete, så måske det ikke er sidste gang, at han kører med pedalarme i den længde.
Indtil videre er det vigtigste for ham dog at komme sig, så han kan vende stærkt tilbage i de kommende løb.