Ferrari’s lynhurtige pitstops i Formel 1-sæsonen 2025 har ikke blot imponeret konkurrenterne – de har også fået FIA til at kigge nærmere på det italienske teams metoder.
Efter at have leveret årets hurtigste hjulskift i både Australien og Kina, hvor Charles Leclerc blev serviceret på blot 2,05 sekunder, besluttede motorsportens øverste myndighed at foretage en sjælden og grundig inspektion af Ferraris pitstop-procedurer.
I Formel 1 er millisekunder alt, og et hurtig pitstop kan være forskellen på sejr og fiasko. Men der er grænser for, hvor hurtigt det bør gå – og grænsen går ved automatisk assistance.
FIA har længe arbejdet på at forhindre, at automatiserede systemer overtager arbejdet i pitten og dermed kompromitterer sikkerheden.
Artiklen 10.9.2 i det tekniske reglement forbyder eksplicit systemer, hvor sensorer automatisk signalerer, at et dæk er skiftet og bilen kan sættes i gang igen. Al feedback skal være passiv – og menneskelig reaktionstid skal stadig spille en rolle.
I lyset af teams’ konstante forsøg på at presse grænserne, har FIA i 2025 indført nye, stramme retningslinjer for pitstop-processen. Den skal nu gennemgå fire definerede faser:
Det er også slået fast, at føreren ikke må modtage nogen form for forudgående signal – visuelt, auditivt eller via vibration – om pitstoppets status, før alle fire faser er afsluttet.
Eventuelle LED-indikatorer eller signaler må heller ikke kunne opfattes af føreren, netop for at undgå "pre-release" situationer.
Efter det kinesiske Grand Prix foretog FIA en komplet inspektion af Ferraris pitstop-udstyr, samt en analyse af både deres live- og test-pitstopprocedurer.
Endda Ferraris kildekode for softwaren, der styrer deres pitteknologi, blev gennemgået. Resultatet? Alt var i orden. Der var ingen tegn på ulovlig automatisering, og alle processer overholdt det opdaterede reglement.
Ferrari har altså ikke snydt – de har bare været bedre. Og det efterlader konkurrenterne med en hovedpine: Hvordan gør de det? Nu hvor FIA har godkendt deres metoder, må de andre teams grave dybere for at knække koden til Ferraris lynhurtige hjulskift.