Han gør fremskridt, men i kulissen bliver der fortsat holdt nøje øje med ham.
Yuki Tsunoda har gennem flere sæsoner været betragtet som et råt talent i udvikling, og efter han i begyndelsen af 2025-sæsonen overtog
Red Bull-sædet fra
Liam Lawson, er der begyndt at ske noget.
Den 24-årige japaner er ikke bare kommet hurtigere ind i rytmen end sin forgænger – han har også givet teamet et løft i en tid, hvor Red Bull kæmper for at finde fodfæste bag McLaren og Mercedes i konstruktørernes mesterskab.
Tsunoda har kvalificeret sig til Q3 ved tre lejligheder i den opgraderede RB21 og indsamlet i alt ni point i mesterskabet.
Og skønt afstanden op til
Max Verstappen fortsat er betydelig, har han fået en uventet anerkendelse fra en af sportens mest krævende skikkelser.
Ifølge RacingNews365 mener Red Bulls mangeårige motorsportrådgiver,
Helmut Marko, at Tsunoda er den første holdkammerat, der "kan smage niveauet hos Max".
En udtalelse, der står i skærende kontrast til tidligere års vurderinger, hvor Tsunoda ofte er blevet kritiseret for ustabilitet og temperament.
Fejlene hænger stadig ved
Udtalelsen er dog ikke uden forbehold, for mens Marko roser japanerens udvikling, peger han også på en væsentlig svaghed, nemlig hans evne til at håndtere pres.
Det kom senest til udtryk ved Miamis Grand Prix, hvor Tsunoda fik en fem sekunders tidsstraf for at køre for stærkt i pitten.
Den straf kunne have kostet ham det ene VM-point, han sikrede sig, hvis
Racing Bulls-rookien Isack Hadjar ikke havde lavet en fejl på sidste omgang.
I kvalifikationen til sprintløbet var Tsunoda over et sekund langsommere end Verstappen i SQ1, og han måtte starte løbet fra pitlane.
Han blev endda slået af Hadjar fra juniorteamet Racing Bulls.
Tsunoda har selv peget på dårlig kommunikation med holdet som årsag, da han ikke nåede at starte sin sidste flyvende omgang i tide.
Christian Horner har ifølge RacingNews365 noteret sig et mønster i Tsunodas præstationer. Når japaneren når Q3, har han tendens til "overdrive" – og det hæmmer hans muligheder for at udnytte bilens fulde potentiale.
Fremtiden på spil
Tsunoda kører i øjeblikket med en kontrakt, der kun gælder for resten af 2025-sæsonen. Og selv om han har leveret solide, omend ikke spektakulære, resultater, hænger hans fremtid hos Red Bull i en tynd tråd.
Samtidig vokser presset fra unge Isack Hadjar, der allerede har hentet fem point i sine første seks løb og har imponeret Red Bulls ledelse med sin modenhed og fart.
Hadjar var blot 0,168 sekunder fra at slå Tsunoda i Miami, og flere iagttagere ser franskmanden som et oplagt bud på en fast plads i 2026 – måske endda før.
Helmut Marko lægger ikke skjul på, at han stadig ser store mangler hos Tsunoda, når det gælder stabilitet og evnen til at præstere under pres.
Men at han overhovedet nævner japaneren i samme åndedrag som Verstappen, sender et klart signal om, at potentialet er der – spørgsmålet er, hvor længe tålmodigheden er til stede hos Red Bull.