Usikkerheden om fremtiden har været mærkbar, men nu har én part trukket en klar streg i sandet.
Formel 1-sæsonen 2025 har budt på alt andet end stabilitet i toppen, og midt i Red Bulls jagt på den tabte dominans florerer rygterne om Max Verstappens fremtid.
Den tredobbelte verdensmester, der i øjeblikket ligger 32 point efter Oscar Piastri i verdensmesterskabet, har ikke haft en sæson på det niveau, man har været vant til.
En præstationsklausul i hans kontrakt skulle efter sigende gøre det muligt for ham at forhandle med andre teams, hvis han befinder sig uden for top tre på et givent tidspunkt i løbet af året.
Samtidig kæmper
Red Bull med et internt skifte, hvor legender som Adrian Newey har forladt teamet, og Christian Horners fremtid har været debatteret.
Midt i det hele træder Ford ind i Formel 1 igen fra 2026 i et teknisk samarbejde med Red Bull Powertrains.
Partnerskabet blev annonceret som et langsigtet strategisk projekt, men spørgsmålet mange har stillet er, hvad der sker med det samarbejde, hvis Verstappen skulle vælge at forlade teamet.
Vi bliver, uanset hvad
Ifølge PlanetF1 var Ford Performance-chef Mark Rushbrook meget tydelig, da han blev spurgt direkte, om Ford ville trække sig fra projektet, hvis Verstappen valgte at stoppe hos Red Bull.
– Nej, vi er forpligtet, svarede Rushbrook kontant.
Han understregede, at samarbejdet ikke er indgået på grund af én person. Verden ændrer sig, sagde han, og mennesker skifter. Det gælder både Horner, Newey og kørerne.
– Selvfølgelig vil vi gerne se Max fortsætte i Red Bull-Ford i 2026 og frem. Han er en mester og løfter hele teamet, men vi løber ikke væk, hvis han smutter, fastslog Rushbrook.
Samtidig forklarede han, at det ikke handler om frygt, men om at tage de rigtige beslutninger for at holde teamet konkurrencedygtigt, og hvis det inkluderer at gøre en ekstra indsats for at beholde Verstappen, så er det allerede en del af arbejdet.
Verstappen: Jeg bliver... indtil videre
Trods spekulationerne har Verstappen selv dæmpet rygterne. Til ESPN har han sagt, at han har kontrakt til 2028 og agter at blive indtil da.
– Jeg sagde allerede efter mit første mesterskab, at alt derefter er en bonus. Jeg bliver, så længe jeg nyder det og kan stå inde for, hvad sporten er, fortalte han.
Selv om han anerkender, at Formel 1 har ændret sig meget de senere år, handler det for ham stadig om glæde og engagement.
Så længe begge dele er til stede, har han ikke travlt med at forlade hverken teamet eller sporten.