Det har været svært at overse den stemningsændring, der har ramt en af feltets mest elskede profiler.
Lando Norris –
McLaren-køreren, der i flere år har været synonym med charme og lethed i Formel 1-paddocken – virker i disse uger som en tynget mand.
Den 25-årige brite, som i starten af sæsonen strålede med både fart og humør, har ændret udtryk, ikke kun på omgangstiderne, men i blikket, på kropssproget, og i måden han taler med pressen.
Hvor han tidligere jokede med kolleger og journalister, står han nu ofte alene og ser tomt ud i luften.
Der er ikke længere de sædvanlige smil ved pitindgangen eller de lette bemærkninger under interviewene.
For Norris – der startede med at føre i VM-stillingen – har de seneste løb været en brat nedtur.
Når egne fejl bliver værre end konkurrenterne
Det begyndte med små fejl i kvalifikationerne, men kulminerede for nylig i et dyrt crash i Saudi-Arabien.
Det har åbnet døren for holdkammeraten
Oscar Piastri, der i samme periode har udvist en sjælden kombination af fart og stabilitet.
Presset har langsomt ændret sig fra konkurrence til tvivl.
Norris selv indrømmer en tendens til at være selvdestruktiv. Han har tidligere været åben om sine psykiske udfordringer.
Ifølge den spanske F1-journalist Albert Fabrega gentager et kendt mønster sig nu, hvor selvtilliden smuldrer under presset, og han søger forklaringer i egne mangler frem for omgivelserne.
På trods af en kontrakt med McLaren, der løber frem til udgangen af 2028 og indeholder en option for 2029, begynder tvivlen at snige sig ind i feltet.
Ikke kun om, hvorvidt han kan vinde et mesterskab – men om han overhovedet kommer til at få chancen.
Flere eksperter, bl.a. Ralf Schumacher, advarer om, at hvis ikke Norris bliver mere mentalt robust, vil topteams tøve med at hente ham, uanset hvor stort talentet er.
Det uforløste potentiales pris
Der er stadig 19 løb tilbage i kalenderen, og intet er definitivt afgjort.
Afstanden op til VM-føringen er blot 10 point – hvilket i Formel 1-regi er noget, man kan indhente på en enkelt søndag.
Alligevel hænger usikkerheden i luften, for er det her endnu et kapitel i historien om et talent, der aldrig helt fik forløst sit potentiale?
En del af årsagen til Norris’ enorme popularitet – han toppede i 2024 en fan-afstemning som sportens mest populære kører med 15 % af stemmerne – har netop været hans menneskelighed, at han virkede tilgængelig, ægte og i øjenhøjde.
Men måske er den egenskab også hans akilleshæl, når presset topper.
Hvis de næste par løb går ham imod, kan det koste ham mere end bare point og placeringer.
I sponsorværdi og image vurderes topplaceringer i Formel 1 til at være flere millioner kroner værd pr. løb – og med McLarens seneste fremgang er der både økonomiske og sportslige incitamenter til at holde sig foran.