gettyimages 2205339966

Tvivlsomme titelchancer: Hvorfor bliver Ferrari ved med at investere i 2025-bilen?

Formel 1maj 21 , 14:54
Selvom Ferraris VM-drømme for 2025 allerede synes at være ved at smuldre, investerer det legendariske italienske team fortsat målrettet i deres nuværende racer, SF-25.
Det virker måske umiddelbart ulogisk at bruge ressourcer på en bil, der ikke længere ser ud til at kunne kæmpe om mesterskabet.
Men Ferrari har flere gode grunde til at holde udviklingen i gang.
En af de mest markante svagheder ved SF-25 har vist sig at være bilens følsomhed over for kørehøjde og en baghjulsophængning, der ikke er stiv nok.
Dette har blandt andet resulteret i, at det er svært at finde den rette balance og aerodynamiske effektivitet.
Fokuserer på de dele der kan bruges i 2026
Det er et problem som tydeligt kom til udtryk i Kina, hvor Lewis Hamilton blev diskvalificeret for en slidt bundplanke, og hvor også Ferrari kæmpede med lignende udfordringer.
Teamchef Frédéric Vasseur har bekræftet, at baghjulsophænget er en af de vigtigste områder, Ferrari arbejder på at forbedre.
Men hvorfor bruge tid og penge på mekaniske dele i en bil, der ikke vinder? Ifølge Vasseur handler det om mere end bare 2025.
For i modsætning til aerodynamiske dele, som gulvplader og bagvinger, kan visse mekaniske løsninger faktisk genbruges i 2026, og det er her, Ferrari tænker langsigtet.
Med store reglementsændringer på vej næste år, giver det ikke mening at bruge store ressourcer på aero-opdateringer, som ikke vil have nogen værdi fremover.
Derfor prioriterer Ferrari de områder, som kan give forbedringer både nu og senere.
Skaber en kultur hvor folk ikke giver op
Et andet vigtigt aspekt er den mentale og kulturelle værdi i at blive ved med at kæmpe.
Vasseur fremhæver, at det er netop i kampen om resultater, at teams holder sig skarpe. “
- Hvis du giver op, fordi du ikke har pres på resultatet næste uge, så falder motivationen, siger han.
Ferrari ønsker ikke en organisation, hvor 1000 medarbejdere mister gnisten midt i sæsonen.
I stedet bruger de 2025 som en slags træningslejr til 2026, hvor holdet stadig har noget at bevise, og hvor erfaringerne fra årets bil kan blive værdifulde.
Mest læste