lewis hamilton

Ferrari indser, at Hamilton må ændre én ting for at løse sit største problem

Formel 1apr. 23 , 8:40
Lewis Hamiltons skifte fra Mercedes til Ferrari var tænkt som kulminationen på en legendarisk karriere – et drømmescenarie, hvor han i den ikoniske røde bil skulle jage sit ottende verdensmesterskab.
Men fem løb inde i 2025-sæsonen er virkeligheden en helt anden: Det, der skulle være en ny guldalder, har indtil videre lignet et mareridt.
Hamilton ligger i skrivende stund blot nummer syv i kørermesterskabet med 31 point, mens hans Ferrari-makker Charles Leclerc har skrabet 47 sammen og allerede har stået på podiet.
I Saudi-Arabien blev forskellen mellem de to tydeligere end nogensinde: Leclerc sluttede treer og var over 30 sekunder foran Hamilton, som måtte nøjes med en syvendeplads – hans gennemsnitlige placering i løb denne sæson.
Ferrari har ifølge AutoRacer nu erkendt, at en afgørende ændring er nødvendig: Hamilton må tilpasse sin kørestil til SF-25’s unikke karakteristikker.
Markant anderledes end Mercedes
Det er ikke bare en anbefaling – det er blevet "essentielt", hvis Hamilton skal være konkurrencedygtig i år.
SF-25'eren, Ferraris 2025-model, er en bil, der adskiller sig markant fra det, Hamilton tidligere har haft succes med.
Hvor Mercedes ofte byggede biler med en præcis og stabil bagende – en opsætning, der matchede Hamiltons præference – er SF-25 kendetegnet ved en lettere bagende, især i lavhastighedssving og under nedbremsning.
Denne ændring har Leclerc, der foretrækker denne type balance, formået at udnytte til fulde. For Hamilton har det skabt en række kvalifikations- og løbsproblemer, hvor han har kæmpet med grebet bagtil og ikke har kunnet køre aggressivt nok ind i svingene.
Ferrari og Hamilton har forsøgt at finde løsninger gennem ændringer i bilens opsætning, men uden nævneværdig effekt. Trods små forbedringer i Bahrain (P5) har resten af weekenderne været præget af tilbagefald.
Leclerc er bedre end Hamilton - lige nu
Statistikkerne fra Saudi-Arabien viser en klar tendens: Hamilton var efter Leclerc i samtlige træningspas og kvalifikationsrunder undtagen Q1, hvor han brugte et ekstra sæt bløde dæk – en taktisk nødvendighed snarere end overlegen fart.
F1-ekspert Martin Brundle kaldte situationen “svær at se på”, mens Gian Carlo Minardi gik skridtet videre og beskrev Hamiltons præstation i Jeddah som “utilgivelig”.
Det centrale spørgsmål er ikke, om Hamilton stadig har talentet, men om han kan omstille sig mentalt og teknisk til en bil, der ikke er bygget til ham.
Hans karriere har været præget af exceptionel evne til at læse og tilpasse sig løb, men her står han overfor en mere grundlæggende udfordring: Et stilskifte.
Mest læste